En sommeraften endte to mænd i 50erne med alvorlige hovedskader, efter at de kørte galt på elcykel på en sti i det østjyske.
Episoden er ikke uhørt.
Sidste år blev der importeret 114.200 elcykler ind over den danske grænse. Der kommer flere år efter år.
Og med det følger flere færdselsuheld.
Det viser nye tal fra Danmarks Statistik.
I 2023 registrerede politiet, at 166 personer kom til skade i forbindelse med et uheld med en elcykel – og heraf 11 dræbte.
I 2013 var der 18 tilskadekomne.
I samme periode er antallet af tilskadekomne ved uheld med almindelige cykler faldet.
»Ser man på det samlede antal cykeluheld, bliver der registreret flere tilskadekomne ved cykeluheld i 2023 end i 2013. Denne stigning skyldes flere tilskadekomne ved uheld med elcykler,« forklarer Jørn Korsbø Petersen, chefkonsulent i Danmarks Statistik:
»I 2013 udgjorde tilskadekomne på elcykler to procent af de tilskadekomne ved alle cykeluheld, mens de i 2023 udgjorde 20 procent.«
I 2013 kom otte personer alvorligt til skade på elcykel. Ti år senere var antallet af alvorligt tilskadekomne steget til 109 personer. En stigning på knap 1.300 procent.
I samme periode er særligt antallet af dræbte og lettere tilskadekomne på almindelig cykel faldet, mens antallet af alvorlige tilskadekomne var tæt på uændret.
Størstedelen af færdselsuheldene med elcykler, hvor en person kommer til skade, bliver ikke registreret hos politiet, men på hospitalernes akutmodtagelser.
På sygehusenes akutmodtagelser blev der i 2022 registreret 657 elcykeluheld, som ikke er registreret hos politiet.




