Ny luft til Joint Strike Fighter

Producenten af det amerikanske kampfly, Joint Fight Striker, har haft et elendigt forår med budgetoverskridelser og stigende skepsis om flyets fremtid. Men med Canadas beslutning om uden videre at købe det amerikanske fly går det igen fremad.

Joint Fight Striker. Fold sammen
Læs mere
Foto: HO

Det nye amerikanske kampfly, F35 Lightning, også kaldet Joint Strike Fighter eller bare JSF, har haft et elendigt forår. Både økonomisk med massiv overskridelse af udviklingsbudgettet og når det gælder image er flyet ramt af voldsom turbulens.

Først var der konstateringen omkring nytår af budgetoverskridelser, der fik den amerikanske regering til at træffe en række beslutninger om at øge kontrollen med udviklingen af det kostbare fly.

En af konsekvenserne var, at producenten, Lockheed Martin, måtte vinke farvel til en ellers forventet bonus fra Pentagon.

En anden var stigende opmærksomhed i de lande, der deltager i udviklingsomkostningerne, heriblandt Danmark.

Størst debat har der været i Holland, hvor parlamentet under valgkampen i foråret besluttede at trække sig fra F35 programmet. Vedtagelsen var dog uden reel betydning i det herskende politiske tomrum, men efterfølgende har Holland bedt JSFs programkontor om at undersøge mulighederne for, at hollænderne trækker sig fra det ellers besluttede køb af to testfly.

I Danmark, som deltager på et lavere og billigere niveau i udviklingsprogrammet, har partierne bag forsvarsforliget foreløbig besluttet at holde fast i deltagelsen i udviklingsprogrammet.

Midt i den sure snak om økonomi må det være kommet som en mere end positiv nyhed til Lockheed Martin, at Canada nu uden en udbudsrunde har besluttet sig for at købe 65 af de amerikanske fly. Canada har ligesom blandt andre Danmark, Holland, Storbritannien, Norge og Australien deltaget i udviklingsprogrammet siden starten, og købet er derfor forventeligt. Men det er overraskende, at Canada, der hidtil har fløjet Boeings F18 Hornet, uden videre skifter til Lockheed Martin.

Hvis man forstår diskussionen i Canada rigtigt, har Boeing i den seneste tid kæmpet hårdt for at få sin seneste F18 model, kaldet Super Hornet, ind i konkurrencen med Joint Strike Fighter. Men altså forgæves.

Canadas beslutning giver Joint Strike Fighter et løft, og en næse til Boeing, som kommer til at udvikle et nyt kampfly, hvis det ønsker at forblive teknologisk konkurrencedygtig på det marked, når produktionen af F18 Super Hornet stopper. Med de foreliggende ordrer sker det om mindre end 10 år.

Oppositionen i Canada har varslet, at de vil omgøre processen, hvis de kommer til magten, men det er der ikke noget tegn på vil ske i nogen nær fremtid. De nye fly skal begynde at ankomme fra 2016 og leveres frem til 2020, hvor de aldrende F18 Hornet er udtjente.

Når regeringer vælger kampfly, vælger de også en strategisk samarbejdspartner for de næste 30-40 år. Valget af noget som helst andet end et amerikansk fly til Canada ville være utænkeligt. Det har givet også spillet en rolle for den canadiske regering, at alt andet end køb af Joint Strike Fighter ville vække betydelig negativ genklang over hele verden. Men det er alligevel værd at bemærke, at Boeings F18 Super Hornet slet ikke fik chancen.

Den canadiske ordre er den første bestilling på fly, der skal leveres når den egentlige produktion fra samlebåndene går i gang. Selv om 65 fly er mere end det dobbelte af det antal, som Danmark ventes at bestille, er ordren dog lille i forhold til det samlede forventede antal Joint Strike Fighter, der ventes at overstige 2.000 styk, langt hovedparten til USA. 
Prisen for de canadiske fly kendes endnu ikke præcist.