Ny forside på Charlie Hebdo sætter medier i dilemma

Danske og udenlandske medier er splittede om, hvorvidt man bør viderebringe den tegning af profeten Muhammed, som Charlie Hebdo bringer mandag.

Læs mere
Fold sammen

Onsdag lander en international udgave af satirebladet Charlie Hebdo på bladhylder rundt omkring i verden. På forsiden er en tegning af profeten Muhammed.

Det franske blad bliver trykt i tre millioner eksemplarer mod normalt 60.000 og ventes at udkomme på 16 forskellige sprog. Samtidig vil bladet - der på Charlie Hebdos hjemmeside udråbes som »de overlevendes« - blive blot seks eller otte sider langt mod de sædvanlige 16 sider.

»Vi giver os ikke en tomme. Ånden af »Jeg er Charlie« indebærer også en ret til at bespotte,« siger advokat og talsmand for Charlie Hebdo Richard Malka ifølge independent.co.uk.

Valget af forsideillustration har skubbet en svær opgave videre til medier over hele verden: Skal de vise Charlie Hebdos forsidetegning - i ytringsfrihedens navn eller måske i sympati med de dræbte i terrorangrebet mod satirebladet - eller skal de lade være og dermed undgå at provokere muslimske læsere, som for eksempel The New York Times har argumenteret for?

Europæiske medier som Libération, The Guardian, Le Monde og Frankfurter Allgemeine har allerede bragt tegningen på deres hjemmesider. Det samme har Berlingske, Politiken, Ekstra Bladet, Information, BT, TV 2 og DR herhjemme.

Berlingske valgte at bringe forsiden på b.dk, så snart den blev offentliggjort. Ansvarshavende chefredaktør Lisbeth Knudsen begrunder beslutningen:

»Forsiden af det nye nummer af Charlie Hebdo bliver uden tvivl et ikonisk dokument, som vil blive husket længe på grund af massakren. Derfor bringer vi den som vigtig journalistisk dokumentation. Den hører selvfølgelig til en relevant dækning af denne skelsættende begivenhed.«

I USA har The Wall Street Journal, CBS News, USA Today og Business Insider også valgt at bringe forsiden.

Medier som The Telegraph, ABC News, NPR, The New York Times, The Daily Mail, NBC News og BBC har derimod fravalgt at bringe onsdagens Charlie Hebdo-forside. De begrunder det typisk med, at medierne ikke vil provokere unødigt.

Jyllands-Posten har som et af få danske medier valgt heller ikke at bringe forsiden. Ansvarshavende chefredaktør Jørn Mikkelsen understreger over for fagbladet Journalisten, at avisen er i en ganske særlig position efter den krise, Muhammed-tegningerne udløste.

»Vi har i den seneste tid meldt ret klart ud, at vi for tiden ikke finder det forsvarligt at trykke profettegninger – vore egne eller andres <saxo:ch value="226 128 147"/> i Jyllands-Posten. Af dette følger naturligvis, at vi heller ikke trykker dem i dag,« skriver han i en mail til fagbladet.

Også den britiske avis Jewish Chronicle har fravalgt at bringe tegningen. Redaktør Stephen Pollard skriver onsdag på Twitter, at en jødisk avis som hans, »der publicerede sådanne tegninger, ville stå forrest i køen til at blive myrdet af islamister.«

Bladkompagniet bekræftede torsdag over for Berlingske Nyhedsbureau, at det franske satiremagasin Charlie Hebdo kommer til salg i Danmark, som ventes at blive solgt i større magasin-butikker sent torsdag eller fredag morgen.

Laes mere