Ny alliance i Tyskland mod »islamisering«

Nye demonstrationer mod »islamisering« skaber frygt for, at højreekstremismen er ved at få et fordækt folkeligt gennembrud.

De ugentlige »mandagsdemonstrationer« mod »islamisering« i Dresden er vokset ti at omfatte tusindvis af mennesker og kan ikke længere forklares som et rent randfænomen. Foto: Matthias Hiekel Fold sammen
Læs mere
Foto: MATTHIAS HIEKEL
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

BERLIN: I mange år har tyske højreekstremister demonstreret mod udlændinge i relativt små og klart definerede grupper, som ingen andre ville have noget med at gøre. Men på det seneste er der sket noget. For et par uger siden slog højreekstremister og hooligans sig sammen til en voldelig demonstration i Hannover mod »islamisme«.

Nu er ugentlige »mandagsdemonstrationer« mod »islamisering« i Dresden vokset til 7.000 mennesker og er ikke længere til at forklare som et rent randfænomen. Her går ifølge tyske medier familier og konservative »borgere« side om side med højreekstremister og hooligans, mens de råber »wir sind das Volk«–slagordet fra demonstrationerne imod DDR-styret.

»Pegida« hedder bevægelsen i Dresden. Det står for »Patriotischen Europäer gegen die Islamisierung des Abendlandes«. Altså »patriotiske europæere mod islamiseringen af »aftenlandet«,« en gammel betegnelse for det vestlige, kristne Europa. Fænomenet breder sig via sociale medier til mange andre tyske byer, og fælles er, at arrangørerne afviser enhver forbindelse til højreekstremister og racister, hvilket gør arrangementerne tilgængelige for »almindelige« tyskere.

»Vi er beboere og ikke nazister,« stod der på skilte i Dresden. Det passer bestemt ikke for alle. »Bagmændene er entydigt højreekstremister,« har en talsmand fra sikkerhedstjenesten Verfassungsschutz i Berlin sagt til Süddeutsche om en demonstration i Berlin.

I Dresden hedder talsmanden for Pegida Lutz Bachmann. I en tale til demonstranterne mandag satte han – med en klassisk højrepopulistisk modstilling – flygtninges »fuldt udrustede« boliger op over for ældre tyskere, der ikke har råd til en julekage, skriver Süddeutsche.

Da han med en eftersætning tilføjede, at Pegida ikke er imod islam, men mod islamisme og islamisering, døde klapsalverne hurtigt ud, skriver Die Welt. Politologen Hajo Funke kalder det en ny tysk »højreekstremisme light,« der spiller på »forståelig« nervøsitet for flygtninge og terrorisme og samtidig er »entydigt højreekstremt kodet« med fjendtlighed mod flygtninge og islam:

»Vi har igen fået en højreekstrem, højrepopulistisk og højrenationalt motiveret massebevægelse i Tyskland,« siger han til avisen Welt am Sonntag.

Tyske flag og knyttede næver

Tyskland modtager flere flygtninge end noget andet land i Europa. Nogle indkvarteres i teltlejre og containerbyer. Målinger viser på én gang, at højreekstreme holdninger aftager, men at et betydeligt mindretal – især i det tidligere Østtyskland – mistænker flygtninge for at ville udnytte socialsystemet og især er imod islam.

Tyskerne har ligesom borgerne i andre vestlige lande en stærkt overdrevet følelse af, hvor mange muslimer der faktisk bor i landet. 25 procent af befolkningen, gættede de adspurgte tyskere i en meningsmåling fra instituttet Ipsos Mori. Det rigtige tal er seks procent. I Dresden og resten af det tidligere Østtyskland er det klart mindre.

Indenrigsministeren i delstaten Sachsen, Markus Ulbig fra (CDU), har kaldt arrangørerne for »rottefængere«. Demonstrationerne bliver mødt af moddemonstrationer. Frank Richter, der i 1989 var præst i Dresdens Hofkirche og en af lederne af borgerbevægelsen mod DDR-styret, fik et chok, da han så den nye »mandags-demonstration«. Det var mørkt, der var tyske flag overalt og knyttede næver i luften, forklarer han magasinet Der Spiegel. »Som under nazismen,« tænkte han.

Han spurgte en ung demonstrant, hvad »aftenlandet« var. Det kunne han ikke svare på. Tematisk var der også alvorlige emner som asylmisbrug, og arrangørerne betonede afgrænsningen fra nazister, men symbolikken var »uhyggelig«, siger Frank Richter.