News of the World-journalister indrømmer aflytning

Alt tyder på, at to af Rupert Murdochs tidligere redaktører strikkede et korrupt system sammen på News of the World og siden mørklagde det, hævder britisk anklager.

Neville Thurlbeck. Fold sammen
Læs mere
Foto: BEN STANSALL
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Onsdag haglede beskyldningerne således ned over mediemogulen Rupert Murdochs tidligere redaktører Rebekah Brooks og Andy Coulson, der begge arbejdede for den nu lukkede tabloidavis.

Ifølge anklagemyndigheden var de arkitekterne bag et system bestående af telefonaflytninger og ulovlige betalinger til embedsmænd som tak for deres samarbejde og oplysninger.

Sagens anklager, Andrew Edis, gentog flere gange, at Rebekah Brooks og Andy Coulson, der har en fortid som premierminister David Camerons pressechef, stod i spidsen for avisen, da flere af ulovlighederne blev begået.

Ifølge Andrew Edis kan det bevises, at Rebekah Brooks har bestukket en højtplaceret embedsmænd i det britiske forsvarsministerium med 40.000 pund, svarende til 350.000 kroner, for at få fortrolige oplysninger. Han hævder også at kunne bevise, at Andy Coulson bevilgede en betaling til en journalist på News of the World, så avisen kunne forsøge at købe en telefonbog, der indeholdt telefonnumre på den royale familie.

Andrew Edis sagde også i retten i London, at da politiet begyndte at afsløre sandheden, indledte Rebekah Brooks en mørklægning af de hemmelige foretagender på News International, som Murdochs udgiverselskab hed på det tidspunkt.

Onsdag erkendte tre tidligere journalister på News of the World sig skyldige i anklager om hacking og telefonaflytning. Der er tale om den tidligere chefkorrespondent Neville Thurlbeck samt James Weatherup og Greg Miskiw, der arbejdede som henholdsvis assisterende nyhedsredaktør og nyhedsredaktør.

Andrew Edis sagde til dommeren, at der nu skal tages stilling til, om Rebekah Brooks og Andy Coulson havde kendskab til deres ulovlige metoder.

»Hvis de kendte til det, ja, så tillod de det selvfølgelig også. De stod i spidsen for det hele,« sagde anklageren.

News of the World-skandalen brød ud i lys lue i 2011, da det kom frem, at avisen havde hacket sig ind på en telefonsvarer, der tilhørte en 13-årig kidnappet pige, og aflyttet beskeder. Det fik forældrene til at tro, at deres datter var i live, men senere blev pigen fundet dræbt.