Når fordums storhed koster staten milliarder

Underjordiske skatte lyder umiddelbart som noget, man gerne vil have i undergrunden. Men i Grækenland volder landets rige kulturhistorie store problemer i et nærmest uendeligt metroprojekt.

02UDLGREECE-ARCHAEOLOGY-115.jpg
I 2008 blev der bl.a. fundet 1.414 grave i forbindelse med metrobyggeriet, og der dukker hele tiden nye fund op. Foto: EPA Fold sammen
Læs mere

Det er ikke helt nemt at være Grækenland for tiden. Milliarder af kroner i gæld, voldsom arbejdsløshed og utallige nedskæringer. Ulykkerne vælter ned over landet, og elendighed er umulig ikke at få øje på.

Men én ting vil Grækenland altid have. De historiske oldgræske monumenter fra den tid, hvor landet var kendt for at opfinde demokrati, matematik og filosofi.

Men nu er selv den historiske kulturarv blevet en akilleshæl for landet, der allerede ligger i ruiner.

Det er nemlig svært at begynde at grave i den græske jord, uden at skovlen støder på templer og paladser fra storhedstiden. Det måtte håndværkerne fra det græske firma Attika Metro sande, da Thessalonikis største transportprojekt nogensinde begyndte at grave ud til en storstilet metro rundt i hele Grækenlands næststørste by.

Arbejdet begyndte tilbage i 2006, og metroen skulle have kørt på skinner for et år siden – men i stedet hænger endnu et kæmpe problem nu over grækernes hoveder.

De monumentale underjordiske skatte er fredede, og der er ingen vej uden om at begynde at grave et nyt sted, hver gang et nyt oldgræsk monument åbenbarer sig.

På trods af at Attika Metro insisterer på, at metroen kun kan blive bygget, hvis de arkæologiske fund bliver fjernet, har politikerne efter lang tids diskussion besluttet sig for, at metroen skal bygges endnu længere under jorden, så ruinerne kan få til lov at blive, hvor de er.

Metrobyggeriet er nu genoptaget, men står ikke til at blive færdigt før i 2021.

Og som med de fleste andre projekter i Grækenland er risikoen for yderligere forsinkelser og forhindringer langtfra urealistisk.

Bygherren har flere gange forsøgt at komme ud af sine kontrakter, da firmaet havde forventet at være færdig med projektet allerede for et år siden, men nu kan det se frem til årevis af metrobyggeri med mulighed for flere arkæologiske overraskelser.

Metroen er støttet af EU og kommer til at koste omkring 26 milliarder kroner.

Derudover er metrotogene allerede blevet købt og har stået klar i årevis – købt og betalt for yderligere milliarder af kroner.

Penge, som de græske politikere nok godt kunne bruge i dag, hvor landet skylder omkring 2.000 milliarder kroner i lånepakker – og hvor hver en euro skal måles og vejes i statsbudgettet.

Maria Arcel er Berlingskes korrespondent i Grækenland