Russiske luftfartsmyndigheder mistede torsdag morgen dansk tid kontakten til et passagerfly med omkring 50 personer ombord.

Det skriver det russiske nyhedsbureau Interfax ifølge Reuters.

Flyet er et Antonov An-24, og det forsvandt fra radarerne over Amur-regionen i det østlige Rusland.

Ifølge foreløbige oplysninger var der 43 passagerer, herunder fem børn, og seks besætningsmedlemmer om bord, fortæller den regionale guvernør Vasily Orlov.

Det russiske beredskabsministerium siger, at tallet er nærmere 40.

Der er umiddelbart ingen af de ombordværende passagerer, der har overlevet flystyrtet, skriver det statslige nyhedsbureau TASS, der henviser til foreløbige data.

Flyet forsvandt fra radarskærme, da det nærmede sig den russiske by Tynda og blev fundet på en bjergside 16 kilometer fra Tynda, oplyser beredskabet til TASS.

Dele af flyskroget blev fundet i brand og blev opdaget på jorden af en helikopter, hvorefter redningsmandskab skyndte sig til stedet. 

Flyet var fremstillet i Sovjettiden og var næsten 50 år gammel og bruges af luftfartsselskabet Angara, der har hovedkvarter i Sibirien.

Det er endnu uvist, hvad der præcist førte til flystyrtet.

Men de russiske myndigheder overvejer, om det kan være en fejl begået af besætningen under landingen, som kan være en mulig forklaring, fortæller en unavngiven kilde fra redningstjenesten til TASS.

Kilden oplyser desuden, at sigtbarheden var dårlig på det tidspunkt, hvor flyet forsøgte at lande, men understreger, at andre mulige årsager også bliver undersøgt.

»Flyvende traktorer«

Flyselskabet Angara var et af to sibiriske flyselskaber, der sidste år efterspurgte den russiske regering om at forlænge levetiden for Antonov-flyene, hvoraf mange er over 50 år gamle.

Det gjorde selskabet, da russiske flyproducenter kæmper for at udfylde det hul, der er opstået efter udenlandske producenter har trukket sig fra det russiske marked som følge af Ruslands invasion af Ukraine i februar 2022.

De propeldrevne An-24-fly, som af nogle kaldes for »flyvende traktorer«, betragtes som pålidelige arbejdsheste af den russiske luftfartsindustri. 

De er velegnede til de barske forhold i Sibirien, da de kan operere i temperaturer under frysepunktet og ikke behøver at lande på landingsbaner, skriver Reuters.