Myldretid på kinesisk

Nogle af verdens længste bilkøer snegler sig af sted på Kinas veje. Over 23 millioner nye biler blev sidste år registreret i Kina, og forsøg på at regulere sig til mindre trængsel har hidtil slået fejl.

Når Kina holder ferie, står alt stille på vejene til og fra byerne. Herover er det bilister i Shijiazhuang i Hebei-provinsen, der snegler sig hjemover efter kinesisk nytår, der sluttede i midten af sidste måned. I Kinas største millionbyer har lokale myndigheder længe forsøgt at kontrollere antallet af biler. Billig offentlig transport som busser og metrolinjer er en del af løsningen. I Beijing er det blevet besluttet, at lokalregeringen flytter til forstaden for at skabe mere plads i bykernen. Foto: Xinhua Fold sammen
Læs mere

BEIJING: Frygten for stilstand på vejene er fælles for bilister fra København til Kina. I førstnævnte er der udsigt til endnu flere frustrerende minutter bag rattet. Trængslen på vejene i hovedstaden vil blive fordoblet frem mod 2025, hedder det i en ny rapport, der har skabt heftig debat om det kommende trafikkaos. Voldsomt lyder det da også, at udviklingen vil føre til ventetid svarende til cirka 10.000 årsværk og en milliardregning i tabt produktivitet.

Hvad kødannelse koster kineserne må være et eksorbitant beløb. Alene sidste år blev der registreret over 23 millioner nye biler i Kina, hvilket bringer det samlede antal op på 172 millioner. Kineserne nærmer sig dermed en bil for hver tredje hustand.

I Kinas største millionbyer har lokale myndigheder længe forsøgt at kontrollere antallet af biler. Billig offentlig transport som busser og metrolinjer er en del af løsningen. Steder som Shanghai og Beijing har sat begrænsninger på, hvor mange nye biler der må registreres. I Beijing er det blevet besluttet, at lokalregeringen flytter til forstaden for at skabe mere plads i bykernen. Men endnu er det svært at få øje pø forbedringerne. For de fleste i den kinesiske middelklasse er det at eje en bil et statussymbol, der står højt på ønskelisten. Foto: Scanpix Fold sammen
Læs mere

Konsekvensen er til at få øje på. For selv om den kinesiske stat har udvidet landets vejnet i et tempo uden historisk fortilfælde, ligger de kinesiske storbyer allerede højt på internationale lister over steder med store trafikale problemer. Hver dag, når klokken slår fyraften, begynder en tudekoncert i Beijings gader. At mose sig frem med hornet i bund er en udbredt teknik i kampen om et par ekstra meter. Køkultur og vigepligt er mindre populært.

Alene i Beijing konkurrerer omkring fem millioner biler om pladsen. Men den længste og mest langvarige bilkø til dato fandt sted på en regional motorvej i provinserne Hebei og Indre Mongoliet. Det var tilbage i 2010, hvor kombinationen af vejarbejde og generel trængsel skabte en kø på omkring 100 kilometer, der varede hele 12 dage. Nogle af dagene bevægede de mange køretøjer sig ikke mere end et par kilometer. I mellemtiden blev mangel på vand, mad og benzin hos de uheldige bilister til en god forretning for lokale handlende.