Museer i nørdet Twitter-krig om, hvem der er bedst

Twitter er stedet, hvor mange skænderier udspiller sig. Som en arena for diskussioner, der i saglighed indimellem kun ligger marginaler over kommentarsporet på Youtube. Men der er også de gange, hvor Twitter-fejderne rent faktisk er værd at læse. Som for eksempel denne ironiske nørde-kamp mellem The Natural History Museum og Science Museum i England.

Blåhvalsskelet i Londons Natural History Museum. Arkivfoto. Fold sammen
Læs mere
Foto: TOLGA AKMEN
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

To af Storbritanniens mest velagtede videnskabelige institutioner The Natural History Museum (Nationalhistorisk Museum) og Science Museum (Videnskabsmuseum) er med brask og bram kulmineret i en decideret Twitter-kamp – Dog ikke uden et glimt i øjet.

Da de to institutioner gik i kamp om at overgå hinanden i godmodige fornærmelser, står slutproduktet tilbage som noget, man næsten kan ricikere at blive klogere af at læse.

Berlingske giver her et resume af de to museers (ret nørdede) Twitter-fejde.

Startskuddet, til det der skulle vise sig at blive en alenlang frem-og-tilbage mellem de to museer, var brugeren Bednarz, som 13. september valgte at stille spørgsmålet:

»Hvem ville vinde i en personalekamp mellem Videnskabsmuseet og Naturhistorisk Museum London, og hvilke udstillinger og genstande ville gøre jer til vinderen?«

»Vi har dinosaurer. Ingen dyst,« starter Naturhistorisk Museum. Herfra tager det fart.

»NHM London er fuld af gamle fossiler, men vi har robotter, et Spitfire-fly og ældgamle giftstoffer. Boom!«

Brugeren der startede hele kampen melder sig her på banen igen og prøver at gyde olie på de oprørte vande.

»Skal vi dømme museumskrigen uafgjort? Giv hånd, gå hjem og få jer en kop the.«

Dog uden held.

De to museer skilles som venner efter den lange kamp, og hele seancen har fået en Twitter-bruger til at spørge, om det mon er en nøje planlagt reklamekampagne for at promovere udstillingerne. Det afkræfter Videnskabsmuset dog og skriver:

»Det var fuldstændig spontant, men vi nyder begge, når vi får chancen for at vise vores udstillinger frem.«