Murdochs søn forlader toppost

Sag om telefonaflytninger i Ruperts Murdochs medieimperium får nu sønnen James Murdoch til at trække sig som bestyrelsesformand for TV-gruppen BSkyB.

Foto: DAVID MOIR
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Bestyrelsesformanden for TV-gruppen BSkyB, James Murdoch, forlader sin toppost i koncernen. Det sker efter telefonaflytningsskandalen i faderens, Rupert Murdoch, medieimperium. Det skriver Reuters. James Murdoch stopper efter et bestyrelsesmøde tirsdag eftermiddag.

- Jeg er bevidst om, at min rolle som bestyrelsesformand kan blive en hæmsko for BSkyB, og jeg mener, at min afgang vil hjælpe til at sikre, at der ikke sker en forkert sammenblanding med begivenhederne i en separat organisation, siger James Murdoch.

James Murdoch er blevet voldsom kritiseret for sin håndtering af telefonaflytningsskandalen, der rullede sidste år. Og han er flere gange blevet opfordret til at forlade stillingen som bestyrelsesformand for det britiske selskab.

Den 39-årige søn af Rupert Murdoch har flere gange erklæret sin uskyld. Men en rapport, der undersøger aflytningsskandalen, ser ud til at blive meget kritisk for ham.

Folkene bag rapporten afviser dog, at James Murdoch har set resultatet af rapporten, og at det er begrundelse for, at han trække sig.

- Vi har ikke lækket noget til nogen personer, der optræder i rapporten, siger John Whittingdale, formand for undersøgelseskomiteen, til Reuters. Han tilføjer, at Murdochs tilbagetrækning giver TV-gruppen en mulighed for at distancere sig fra skandalen.

News Corps britiske avisafdeling, News International, har tilstået, at tabloidavisen News of the World har hacket sig adgang til blandt andet mordofre og skuespilleres telefoner.

Siden er den 168 år gamle avis lukket. Men de seneste uger har det forlydt, at hackede oplysninger også er blevet brugt i TV-øjemed, hvilket mediegruppen har afvist.

Da skandalen nåede sit højeste sidste år, krævede premierminister David Cameron en juridisk undersøgelse, imens medietilsynet undersøger, om Murdoch og News Corp forsat bør eje BSkyBs TV-licens.

Mediekommentator Roy Greenslade, som tidligere har arbejdet for Rupert Murdoch, tror, at rapporten fra medietilsynet viser, at News Corp ikke er egnet til at eje TV-licens.

- Han må have vidst, at det var bedre for ham at gå nu end at vente, siger han til Reuters og antyder dermed at James Murdoch kendte til resultatet i rapporten.

Sky News siger, at James Murdoch vil forsætte som ikke-administrerende direktør for BSkyB. Hans post som bestyrelsesformand bliver overtaget af Nicholas Ferguson.