Murdoch undskylder i syv aviser

Med helsidesannoncer i syv landsdækkende britiske aviser siger mediemogulen Rupert Murdoch undskyld.

Annoncen. Se den i fuld version længere nede i artiklen. Fold sammen
Læs mere
Foto: NEWS INTERNATIONAL HANDOUT
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mediemogulen Rupert Murdoch indrykkede lørdag helsidesannoncer i syv landsdækkende britiske aviser, hvor han undskyldte for aflytningsskandalen.

Under overskriften: "Undskyld", hedder det i annoncerne:

- Vi er kede af de alvorlige ulovligheder, der har fundet sted. Vi er dybt ulykkelige over den smerte, som de involverede har lidt. Vi fortryder, at vi ikke handlede hurtigere for at rette tingene op.

Skridtet er det seneste i Murdochs forsøg på at begrænse skaderne mod hans medieimperium i kølvandet på afsløringer af, at journalister på flere af hans britiske aviser har aflyttet op imod 4000 personers telefonsvarere.

Fredag havde Rupert Murdoch et privat møde i London med forældrene til skolepigen Milly Dowler, der blev fundet myrdet i 2002.

Mødet fandt sted for, at Murdoch kunne undskylde over for dem for, at journalister på News of the World aflyttede den 13-årige Millys mobiltelefon, oplyser BBC.

Men Murdoch, hvis aviser engang kunne afgøre britiske valg, fandt ikke megen forståelse fra en gruppe demonstranter, der efter mødet ifølge nyhedsbureauet AFP råbte: "Skam dig" efter ham.

Aflytningsskandalen førte i sidste uge til, at Murdochs mest succesrige avis i Storbritannien, News of the World, måtte lukke.

Fredag trådte Rebekah Brooks, chefen for hans britiske holdingselskab News International, tilbage fra sin post.

Og et par timer senere fulgte den administrerende direktør for Murdoch-koncernens Dow Jones-enhed, Leslie "Les" Hinton, hendes eksempel og trådte tilbage.

/ritzau/AFP