Murdoch indtog den varme stol

Nye afsløringer om mediemogulens tætte bånd til Storbritanniens politiske elite tvinger en minister til at kæmpe for sin karriere.

Rupert Murdoch og hans kone, Wedni, forlader retten. Fold sammen
Læs mere
Foto: SUZANNE PLUNKETT
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

- Jeg har aldrig bedt en premierminister om noget som helst, lød det tørt fra den australsk-amerikanske mediemogul Rupert Murdoch, da han onsdag stod ansigt til ansigt med den såkaldte »Leveson-kommission«.

Kommissionen gransker hele den britiske presses etik og arbejdsmetoder, efter flere afsløringer af omfattende brug af aflytning og overvågning på den skandaleramte og nu lukkede avis News of the World, der var en del af Murdochs medieimperium. Kommissionen, der er opkaldt efter en britisk dommer, undersøger samtidig forholdet mellem Murdoch-familien og politikere i Storbritannien.

- Tilstandene i medierne er af afgørende interesse for borgerne. Ærlig talt, så hilser jeg denne mulighed velkommen, da jeg ønsker at aflive nogle myter, sagde Murdoch ifølge britiske medier.

Undersøgelsen tog en ny drejning i denne uge, da hans søn, James Murdoch, tirsdag forklarede sig om Murdoch-imperiets mislykkedes forsøg på at købe den britiske TV-gigant BSkyB i fjor.

I emails, som James Murdoch har fremlagt for kommissionen, tyder meget på, at kultur- og medieminister Jeremy Hunt støttede opkøbet fra begyndelsen af, og tirsdag måtte Hunt så forsvare sig mod anklager om, at han gav Rupert Murdochs konglomerat News Corporation ulovlig insider-viden.

Hunt havde kun en delvis juridisk rolle i afgørelsen om, hvorvidt Rupert Murdoch skulle have lov at købe BSkyB, og det er i denne sammenhæng, at Hunts rådgivere skal have givet insider-oplysninger til News Corporation.

Ministeren kæmper nu for sin politiske karriere, og kritikere ser den konkrete sag som tilstrækkeligt bevis for, at båndene mellem Murdoch og den politiske elite i Storbritannien har været alt for tætte.

Efter offentligt og politisk pres som følge af telefonaflytningsskandalen i News Corporation valgte Murdoch at trække sig ud af forhandlingerne af BSkyB, som hans medieimperium ejede 39,1 procent af.

Onsdag måtte Murdoch også svare på, om forbindelserne til den politiske elite fik hans journalister til at føle, at de var hævet over loven, hvilket han afviste.

News of the World-skandalen brød ud i lys lue sidste år, da det kom frem, at avisen havde hacket sig ind på en telefonsvarer, der tilhørte en 13-årig kidnappet pige, og aflyttet beskeder. Det fik forældrene til at tro, at deres datter var i live, men senere blev pigen fundet dræbt.

Ifølge politiet har op mod 100 personer - skuespillere, politikere og familiemedlemmer til dræbte personer - fået hacket deres telefonsvarere.