Modsvar til EU-told på elbiler: Snart kan det være slut med pastis og cointreau i Kina

Tiltaget kan ses som en politisk modreaktion på den EU-straftold på kinesiske elbiler, der trådte i kraft fredag. Den kinesiske elbileksport udgør dog en væsentligt større værdi end den spiritus, som vi sender den anden vej.

Kina vil undersøge, om de europæiske brandy-producenter sælger produkter i Kina under markedsprisen. Caroline Chen/AP/Ritzau Scanpix

EU-Kommissionen har længe været nervøs for, at Kinas statsstøtte til produktion af elbiler kan true de europæiske producenter af elbiler. Det fik EU-politikerne til at indføre en midlertidig EU-straftold på kinesiske elbiler, som trådte i kraft fredag.

I det, der ses som et modsvar på denne told, har Kinas handelsministerium meddelt, at man har iværksat en undersøgelse af importerede svineprodukter fra EU.

Nu kan det dog snart være slut med pastis og cointreau i Kina.

Kineserne har nemlig bebudet endnu et tiltag, der kan ses som et gengældelsestræk, idet det kinesiske handelsministerium ifølge The Guardian meddeler, at man vil undersøge den europæiske brandy-import til Kina.

Ifølge den britiske avis vil Kina undersøge, om de europæiske brandy-producenter sælger produkter i Kina under markedspriserne, og undersøgelsen kan resultere i, at Kina tilføjer told på brændevinsimport.

Kina importerede sidste år europæisk brændevin for næsten 11 milliarder danske kroner ifølge Reuters, og nyheden om den mulige told på de kendte europæiske spiritusmærker er heller ikke gået ubemærket hen over de firmaer, der producerer dem.

»Du er gidsel i en række konflikter, som ikke har noget at gøre med dine aktiviteter,« siger Jean-Jacques Guiony, der er finansdirektør i det store LVMH-konglomerat, til Reuters.

LVMH producerer blandt andet Hennessy cognac, der kan risikere at blive ramt af de kinesiske sanktioner.

Tilsvarende eksporterede Kina ifølge Financial Times elbiler til EU for omkring 75 milliarder kroner i 2023.