Mere snak og få beslutninger – derfor er møder så svære at leve med

Antallet af møder i virksomheder og organisationer stiger og stiger. Men udbyttet kan ikke altid stå mål med det stigende antal møder, viser ny forskning. Dansk ledelsesekspert opfordrer til at se på udbyttet af alle møder – og sløjfe alle møder, der ikke giver noget til virksomheden.

Det er en kunst at skabe velfungerende mødelokaler. Her har kunstneren Troels Aagaard udsmykket et mødelokale i en advokatvirksomhed. Men hvis møderne opfattes som meningsløse, er det ligegyldigt, hvordan mødelokalet er indrettet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Nissen/Ritzau Scanpix

Man skal ikke have været ansat i en virksomhed, organisation eller myndighed mange dage, før kalenderen sander til i møder, møder og atter møder.

Få emner kan ophidse og vække følelser, som når medarbejdere diskuterer antallet af møder og udbyttet af møderne.

Nu lægger ny svensk forskning fra universiteterne i Lund og Malmø nye lag på diskussionen om antallet af møder og udbyttet af møderne.

Og selv om deres konklusioner er nuancerede, er de klare i konklusionen om, at der kommer flere og flere møder i virksomheder og organisationer, og at medarbejderne ofte frustreres af de mange møder.

Marginaliseret af lederne

»Gode møder giver energi og entusiasme. Men mange møder fungerer modsat. Mange mødedeltagere føler sig marginaliserede i møderne, især når de deltager i møder med ledere,« siger professor Patrik Hall, der er en af forskerne bag undersøgelsen.

Han konkluderer dog også, at møder er vigtige og nødvendige, selv om mange deltagere ikke altid forstår, hvorfor møderne holdes.

Blandt rådene fra forskerne er, at man ikke skal fastlægge en tidsramme for et møde. Det vil nemlig ofte føre til, at mødet tager den tid, der er afsat, selv om det kunne have været afsluttet hurtigere. Et andet råd er at holde møder, hvor deltagerne er på samme niveau i virksomheden. Den type møder fungerer ofte bedre, fordi man udveksler på et lige niveau, frem for møder, hvor en ledelse blot informerer. Den type møder opfattes som meningsløse, siger forskerne.

Diskussionen om møder er universelt. Og også i Danmark diskuteres emnet intenst.

Allan J. Christensen er ledelsesrådgiver og har selv siddet i alt for mange kedelige møder. Nu rådgiver han bl.a. virksomhedsledere om, hvordan man får velfungerende møder. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jeppe Carlsen/Ritzau Scanpix.

En undersøgelse fra Lederne i 2017 viser, at chefer i snit brugte 12 timer om ugen på møder, og i de store virksomheder er antallet af møder endnu større. Men kun en ud af fire medarbejdere og ledere oplever, at der er en fornuftig sammenhæng mellem udbyttet af de møder, de deltager i, og den tid, de bruger på dem.

En af de ledelseseksperter, som rådgiver virksomheder og ledere om brugen af møder og rådgiver om, hvordan man optimerer møderne, er Allan J. Christensen. Han er selv tidligere bankdirektør og derfor vant til at holde mange møder. I dag er han ledelsesrådgiver i Cambiamento og kommer jævnligt i virksomheder, som han hjælper med at skære i den tid, der bruges på møder.

»Tag fat i jeres kalendere for de seneste tre-seks måneder og vurdér: Hvilke interne møder udviklede virksomheden – og hvilke gjorde ikke? I vil sandsynligvis finde en række ligegyldige møder, hvor alle kunne bruge tiden bedre,« siger Allan J. Christensen.

Allan J. Christensen, ledelsesrådgiver

»Særligt de interne møder kan være rene energidræbere.«


Ifølge ledelsesrådgiveren handler det om at være bevidst om, hvad møderne skal bruges til, og hvad udbyttet skal være. Deltagerne skal castes, så de har en rolle til mødet, og så skal der kun indkaldes til møder, når de er nødvendige. Ellers vil det koste for meget tid for virksomheden.

»Både offentlige og private virksomheder har brug for at ændre mødekulturen radikalt – med det formål at frigøre tid, så alle får bedre muligheder for at passe det arbejde, de oprindeligt er ansat til. Særligt de interne møder kan være rene energidræbere. De har det med at vokse i omfang, og du kan få fornemmelsen af at være med i et pyramidespil, hvor hvert internt møde bliver til to nye,« siger Allan J. Christensen.