Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Selv om den planlagte Femern-forbindelse mellem Danmark og Tyskland allerede nu har udsigt til at blive kraftigt forsinket, så er problemerne små sammenlignet med Tysklands mest skandaleramte infrastrukturprojekt.
Det drejer sig om den nye lufthavn i Berlin, som skulle have været færdig i 2012.
I dag er den fortsat ikke åbnet, og det skal byplanlæggeren Engelbert Lütke Daldrup nu forsøge at gøre noget ved.
Han er mandag udnævnt som ny chef for lufthavnsbyggeriet og bliver dermed den fjerde i rækken.
Hans tre forgængere er ikke lykkedes med at få lufthavnen klar til åbning, selv om byggeriet har stået på siden 2006.
Der er blandt andet problemer med brandsikkerheden og et tag i en terminalbygning, der har forsinket byggeriet.
Den ny lufthavn skulle forlængst have afløst den aldrende Tegel-lufthavn, der efter lukningen af Tempelhof i 2008 har været temmelig overbelastet.
I forbindelse med udnævnelsen af Engelbert Lütke Daldrup som hovedansvarlig er den tidligere byggechef, Jörg Marks, blevet genansat.
Han blev ellers fyret af den nu forhenværende øverste chef Karsten Mühlefeld på grund af nye forsinkelser.
Beslutningen er dog blevet skarpt kritiseret, og det endte med, at Mühlefeld selv fik sparket.