Ligrester fundet efter flystyrt tyder på eksplosion

Mange oplysninger om det passagerfly, der torsdag styrtede ned i Middelhavet, stikker fortsat i diametralt modstridende retninger. Det gælder blandt andet fakta om, hvad der skete i sekunderne før styrtet. Berlingske giver dig her overblikket.

REUTERS/Christian Hartmann  Fold sammen
Læs mere
Foto: CHRISTIAN HARTMANN

Gik flyet »i spin« flere gange, før det styrtede, eller gjorde det ikke? Var der røg i cockpittet kort før nedstyrtningen? Var der en eksplosion om bord? Hvad var årsagen til, at MS804 styrtede ned?

De ubesvarede spørgsmål hober sig stadig op fem dage efter, at det egyptiske passagerfly MS804 fra EgyptAir styrtede ned i Middelhavet og alle 66 personer om bord omkom.

Berlingske samler her de seneste oplysninger til dig.

Medie: Tegn på eksplosion på ligrester

Det er netop kommet frem, at den første obduktion af ligrester fra det styrtede fly tyder på, at der var en eksplosion om bord på flyet. Det skriver nyhedsbureauet AP, der har talt med en af retsmedicinerne. De første vragrester blev fundet fredag, og der var ifølge Grækenlands forsvarsminister, Panos Kammenos, tale om en legemsdel, to flysæder og bagage fra flyet.

Det stemmer overens med, at et græsk skib angiveligt så en flammekugle i luften på nogenlunde samme tidspunkt, som det forsvundne fly sidst blev set på radarsystemerne natten til torsdag.

Samtidig synes den oplysning at lægge sig i tråd med tidligere forlydender om, at der var røg i flyets kabine forud for styrtet. Endnu ubekræftede rygter fortæller, at røgen udviklede sig på flyets forreste toilet og under cockpittet.

»Der var Acar-meddelelser (et digitalt system, der sender beskeder mellem fly og kontroltårne, red.), som blev sendt fra flyet, og som antyder, at der var røg i kabinen kort før, transmissionerne blev afbrudt,« fortalte en talsperson fra det franske sikkerhedsorgan for luftfart, BEA, ifølge Ritzau lørdag.

Hvorvidt der blev sendt et decideret nødsignal fra flyet, har der også været forskellige forlydender om.

Allerede i løbet af det første hektiske døgn efter flyets forsvinden fortalte de egyptiske myndigheder, at en enhed fra landets militær havde opfanget et nødsignal fra flyet udsendt i forbindelse med, at det forsvandt. Det afviste myndighederne dog efterfølgende og præciserede, at hæren havde opfanget et signal fra flyet, men at der ikke var tale om et alarmsignal, som BEA nu hævder.

Lande uenige om forløb op til styrt

De egyptiske myndigheder bidrog igen mandag til forvirringen, om hvad der er op og ned i oplysningerne om det nedstyrtede fly, ved at dementere informationer som græske myndigheder gik ud med i sidste uge om flyets sidste sekunder i luften.

På en pressekonference fredag fortalte Grækenlands forsvarsminister, at flyet, kort før det styrtede, tabte 6,7 kilometers højde og »gik i spin« i luften. Flyet havde netop forladt græsk luftrum, da det forsvandt fra radarsystemerne.

Men de oplysninger er ifølge de egyptiske myndigheder ikke rigtige. Det siger chef for landets nationale udbyder af luftfartstjenester, Ehab Azmy, ifølge flere medier. Han afviser ifølge The Guardian i samme forbindelse, at flyet skulle have tabt højde kort før styrtet, men at det forblev i cirka 11 kilometers højde op til styrtet.

»Der var ingen svingninger til hverken højre eller venstre, og det fløj fint, da det kom ind i Egyptens (luftrum, red.), hvor der gik næsten et minut eller to, før det forsvandt,« sagde Azmy.

Herunder kan du se billeder fra den eftersøgning, som i øjeblikket pågår over et større område i den del af Middelhavet, hvor flyet sidst er blevet observeret, og hvor de første vragrester er fundet. Artiklen fortsætter under billedet.

De sorte bokse udsender et radiosignal, som kan opfattes på op til seks kilometers afstand. Signalet virker som minimum i 30 dage. Fold sammen
Læs mere
Foto: ALEXANDRE GROYER.

De implicerede lande har både indsat fly, skibe og en underbåd i jagten for at finde vraget og de sorte bokse. Fold sammen
Læs mere
Foto: ALEXANDRE GROYER.

En fransk soldat holder udkig efter vragdele fra det nedstyrtede MS804 fra et luftfarttøj. Fold sammen
Læs mere
Foto: ALEXANDRE GROYER.

En europæisk satellit er desuden involveret i eftersøgningen. Den har taget fotos, der viser et cirka to kilometer langt oliespor cirka 40 kiloemter sydøst for flyets sidst kendte koordinater. Der er ingen garanti for, at olien stammer fra EgyptAir-flyet, oplyser det Europæiske Space Agency (ESA).

Mange svar ligger i de sorte bokse

Myndighederne i de implicerede lande er enige om, at det endnu er for tidligt at sige noget om årsagen til styrtet, før der er flere bekræftede oplysninger på bordet. Både fra den franske og egyptiske regering lyder det dog, at man ikke vil udelukke noget - heller ikke terror.

Blandt andet udtalte den egyptiske luftfartsminister, Sherif Fathi, på et pressemøde:

»Hvis du analyserer sitautionen, er muligheden for, at det er et terrorangreb langt større end, at det er tale om en teknisk fejl,« sagde han ifølge The Guardian.

En række eksperter har ligeledes givet udtryk for, at den mest sandsynlige forklaring på styrtet er terror. Foreløbigt har ingen terrororganisation dog taget skylden for angrebet.

Et af de værktøjer, der kan gøre verden klogere på, hvad der egentlig er sket forud for styrtet, er dets sorte bokse.

Der er egentlig tale om to orange bokse, så derfor er navnet noget misvisende. Boksene indeholder informationer om, hvad der er sket i flyet, og kan derfor formentlig gøre klogere på, om der har været tale om en teknisk fejl eller et terroranslag.

På de sorte bokse er monteret radiosendere, som i mindst 30 dage efter en ulykke skal udsende et radiosignal. Signalet kan registreres på ned til seks kilometers dybde. Og med en middeldybde på 1,5 kilometer og det dybeste punkt på 5,1 kilometer, burde radiosendernes signal kunne opfanges uanset hvor i havet, de ligger.

Grækenlands forsvarsminister, Panos Kammenos, oplyste fredag, at de første vragrester fra flyet var blevet fundet. Der var tale om en legemsdel, to flysæder og bagage fra flyet. Du kan se billede af nogle af fundene herunder. Artiklen fortsætter efter billedrækken.

En redningsvest er blandt de fund, som foreløbigt er gjort fra det nedstyrtede egyptiske passagerfly. Fold sammen
Læs mere
Foto: HANDOUT.

Foto: HANDOUT.

Flere mindre dele fra flyet blev ligeledes fundet i løbet af sidste uge. Fold sammen
Læs mere
Foto: HANDOUT.

Baggrund om flyet

Det egyptiske passagerfly var på vej fra Paris til Kairo, da det forulykkede over Middelhavet. Det havde netop forladt græsk luftrum og var 16 kilometer inde i egyptisk, da det pludseligt forsvandt fra radarsystemerne kl. 02.30.

Om bord var 66 personer - af dem var 56 passagerer, og blandt dem var flere børn. Det yngste offer for nedstyrtningen, Joumana Bettiche, var en kun fire måneder gammel pige.

Blandt de 10 besætningsmedlemmer om bord var to piloter, fem var kabinepersonale og tre var sikkerhedsvagter. Sikkerhedsvagter er ikke et usædvanligt syn på egyptiske flyvninger. Vagterne bliver også brugt af flyselskaber fra andre lande, som har været udsat for terrorangreb, har flyekspert og tidligere trafikchef i Københavns Lufthavn Hans Christian Stigaard oplyst til Ritzau i sidste uge.

Eftersøgningen efter vragdele, herunder de sorte bokse, pågår stadig, og myndigheder fra flere lande deltager.