På en skole i den franske by Arras er en lærer blevet slået ihjel i et knivangreb.

Derudover er to andre personer i alvorlig livsfare efter angrebet.

Det oplyser fransk politi og regionale myndigheder ifølge det franske nyhedsbureau AFP.

Det er ifølge det franske medie Le Figaro en tidligere 20-årig elev, der står bag angrebet. 

Han står på efterretningstjenestens liste over potentielt farlige personer.

Gerningsmanden er blevet anholdt. Det lokale politi meddeler, at situationen er under kontrol.

Ifølge Le Figaro skete knivangrebet fredag morgen på et gymnasie ved navn Gambetta.

Her skulle gerningsmanden angiveligt være trængt ind på skolen, hvor han råbte »Allah Akbar«. Han har ifølge mediet derefter stukket den pågældende lærer ned med kniv.

Ud over gerningsmanden er også hans bror blevet anholdt, melder mediet. De formodes begge at have tjetjensk baggrund.

Politiet har endnu ikke givet yderligere oplysninger om den dræbte og de sårede. Men den franske tv-kanal BMF TV melder, at den dræbte var fransklærer på skolen, mens en af de alvorligt sårede var idrætslærer. Denne person blev ligeledes stukket med kniv.

Ud over de to alvorligt sårede er en række andre personer også kommet til skade som følge af angrebet, melder Le Figaro. Disse er dog ikke i livsfare.

Protestdag

Angrebet skete på dagen, som af Hamas er blevet udråbt til en global protestdag mod Israel. 

»Vi annoncerer den brede mobilisering på fredag for at støtte Jerusalem, Al-Aqsa (- moskeen, red.) og det kæmpende Gaza,« skrev Hamas på Telegram tidligere på ugen.

Opfordringen gik ud til »vores palæstinensiske folk og masserne i den arabiske og islamiske verden og folket i den frie verden«. 

Det vides ikke, hvorvidt angrebet på den franske skole har forbindelse til Hamas' opfordring. 

På mandag er det desuden treårsdagen for mordet på Samuel Paty. Han var en fransk historielærer, der blev halshugget af en islamisk terrorist.

Det skete, efter historie- og geografilærer havde fremvist tegningerne af profeten Muhammed som en del af undervisning.