Læbestiften skal holde, hvad den lover

Lover læbestiften den holder 12 timer med kys - så kys løs. EU vedtager i dag, at kosmetikmærker skal holde, hvad de lover.

Foto: Søren Bidstrup

EU-Parlamentet vil sørge for at der kommer styr på kosmetikmarkedet, med dets mange løfter om ingen grå hår, forsvindende appelsinhud, rynkercremer og »laaaange« buede øjenvipper.

Hvis der ikke er syn for sagen, så må producenterne ikke reklamere for det. lyder det fra Europa-Parlamentet, som mellem klokken 12-13 stemte om en opdatering af EU’s kosmetikdirektiv.

- Der skal være klare regler for, hvad reklamer for kosmetikprodukter må love. Tænk hvis f.eks. Anders Fogh Rasmussen blev lokket til at købe en creme, fordi der stod på pakken, at den fjerner poser under øjnene på få sekunder, når det rent faktisk ikke er tilfældet, siger Dan Jørgensen medlem af Europa-Parlamentet for Socialdemokraterne.

Ikke tjekket for skadelige effekter
Europa-Parlamentet vil have et fælleseuropæisk regelsæt, der skal sørge for, at de kosmetiske produkter overholder reklamernes løfter.

Kosmetik-direktivet, der løbende er blevet opdateret siden 1976, vil nu også indeholde regulering af hvilke nanostoffer, der må være i toilettaskens indhold.
Nano-stoffer er karakteriseret ved at indeholde ekstremt små partikler som indtil videre ikke har været undersøgt for skadelige effekter. Udviklingen går for hurtigt til, at sikkerhedskravene kan følge med. Det bliver der nu lavet om på.

- Man skal selvfølgelig være sikker på, at ens barbercreme eller andre kosmetiske produkter ikke indeholder micropartikler som er sundhedsskadelige. Derfor er det vigtigt, at vi kender konsekvenserne af de her stoffer, før vi tillader dem i produkter, der kommer så tæt på os hver eneste dag, siger Dan Jørgensen.

Læs udkast til reguleringen af kosmetik-direktivet, som blev vedtaget efter middag, her.

Regelsættet vil træde i kraft i 2013; for nogle af nano-stofferne vil lovgivningen dog gælde tidligere.