Kun én fundet i live i Bam i går

Baggrund Danmark tilbød hurtigt hjælp til Iran, men der gik der næsten 72 timer, inden den var fremme. Uheldigt, lyder det fra flere sider. Med fly fra gamle Sovjet-republikker beder vi måske selv om problemer.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Når død og ulykke kalder på dansk assistance, hvem sætter vi så vores lid til for at få vores bedste mænd hurtigt og sikkert frem?

Vi sætter vores lid til flyselskaber fra tidligere sovjetrepublikker som Aserbajdsjan og Ukraine med blikmaskiner fra Den Kolde Krigs tid. Som en dansk beredskabschef beskriver det, er sikkerheden og forholdene om bord ikke ligefrem SAS. Piloterne bor i flyene året rundt. Det er deres hjem. Toilettet er en spand i et skab, og ifølge øjenvidner flyder det med »skidt og lort« over alt.

Sikkerheden er så ringe i de aldrende fly af fabrikater som Ilyushin og Yak, at det danske flyvevåben uofficielt har besluttet aldrig at chartre dem igen til transport af personel, men kun til gods. En beslutning, der blev truffet efter dårlige erfaringer i forbindelse med den danske mission i Afghanistan forrige år, hvor flyene blev foretrukket til den tungeste transport frem for det danske forsvars egne Hercules. En beslutning, der har været let at holde fast i efter nedstyrtningen af et chartret ukrainsk Yak-fly i Tyrkiet i marts i år. 62 spanske soldater og 13 besætningsmedlemmer omkom.

Ikke desto mindre var det netop et Yak model 42 fra Ukraine og et Ilyushin model 76 fra Aserbajdsjan, som de danske myndigheder tyede til, da 57 redningsfolk og deres tunge materiel i weekenden blev sendt til byen Bam i det sydøstlige Iran for at hjælpe med eftersøgning og oprydning efter det voldsomme jordskælv i fredags.

»Betænkeligt,« lyder det fra Socialdemokraternes forsvarsordfører Jan Trøjborg, men sagen er, at Beredskabsstyrelsen ikke havde andre valg.

Flyselskaber svigtede
Berlingske Tidende har kortlagt sagsforløbet i en kaotisk weekend, der havde den uheldige udgang, at det danske bidrag til redningsindsatsen først kom i gang på stedet mandag morgen - næsten 72 timer efter jordskælvet. Ifølge alle eksperter er netop 72 timer normalt grænsen for at finde overlevende i murbrokkerne efter en så stor katastrofe. For alle tilfældes skyld fortsætter arbejdet dog, og dermed får også de danske redningsfolk en nyttig funktion, men der er bred enighed om herhjemme, at de burde have været hurtigere fremme.

Når det ikke skete, skyldtes det tilsyneladende alene et alvorligt svigt hos de udenlandske flyselskaber. At Beredskabsstyrelsen fravalgte at flyve med Hercules, som styrelsen er blevet kritiseret for, byggede ifølge styrelsen og forsvaret derimod på det forhold, at kun et enkelt fly var klar til hurtigt afgang, og det var ikke stort nok til at fragte både personel og gods. Et andet Hercules-fly kunne tidligst være klar søndag eller mandag.

»Det kunne vi ikke vente på, og det ville være uansvarligt at dele redningsenheden op i to. Vi kan jo ikke lade lægerne blive hjemme eller udstyret til lejren. Det hele hænger sammen,« forklarer underdirektør Jørgen Holst Hansen fra Beredskabsstyrelsen.

Kaptajn Torben M. Kjeldsen fra Flyvestation Værløse bekræfter, at Hercules-flyene blev fravalgt, da det stod klart, at der skulle bruges to fly - og i så fald ville tidsplanen skride.

»Desuden ville et Hercules være op mod to dage om at nå frem. De chartrede fly er væsentlig hurtigere,« konstaterer kaptajnen.

Alternative muligheder
Belært af weekendens forsinkelser vil Beredskabsstyrelsen undersøge alternative transportmuligheder for fremtiden.

»Vi må finde ud af, hvorfor det kiksede. Men det kan blive svært at finde andre at flyve med. Når de danske Hercules-fly ikke kan klare opgaven, må vi ud på verdensmarkedet, og dér har stort set kun USA og de tidligere Sovjet-republikker så store fly, og amerikanernes er travlt optagede i Irak,« forklarer Jørgen Holst Hansen.

Styrelsen har endnu ikke fået en forklaring på, hvorfor flyene fra Aserbajdsjan og Ukraine var forsinkede.