Korrespondent: Hamas scorer symbolsk sejr med flyaflysninger

Raketten, der har stoppet international lufttrafik til Israel, har ramt israelerne på deres selvforståelse og givet Hamas en stor symbolsk sejr, lyder vurderingen fra mellemøstkorrespondent Allan Sørensen.

Flytavlerne i Ben Gurion-lufthavnen er røde af aflysninger, og det er en stor sejr for Hamas, mener Mellemøsten-korrespondent Allan Sørensen. Fold sammen
Læs mere
Foto: SIEGFRIED MODOLA
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Raketten affyret fra Gaza, der tirsdag slog ned nogle kilometer fra landingsbanen i Tel Avivs internationale Ben Gurion lufthavn, har både isoleret Israel, ramt den israelske selvforståelse og givet Hamas-bevægelsen en symbolsk sejr.

Sådan lyder vurderingen fra mellemøstkorrespondent Allan Sørensen i Jerusalem, efter at de internationale luftfartsselskaber af sikkerhedshensyn tirsdag og onsdag har indstillet flyvningerne til og fra Tel Aviv. Det er på nuværende tidspunkt uvist, hvornår de genoptages.

»Man er overrasket over, at flyvningerne ind og ud af Tel Aviv er blevet aflyst, fordi der tidligere er faldet raketter i det område, så israelerne kobler det op på nedskydningen af det malaysiske fly i Ukraine,« siger Allan Sørensen om reaktionen i Israel.

»Det gør også noget ved den israelske selvforståelse både i regeringen og i befolkningen. De ved, at de er blevet ramt på et strategisk punkt ved, at Hamas har vist sig i stand til at ramme tæt ved en lufthavn og standse næsten hele lufttrafikken i Israel. Det er noget, der påvirker, og derfor er (Israels, red.) premierminister Netanyahu ude og sige, at der er sikkert nok at flyve og opfordre luftfartsselskaberne til at fortsætte. Samtidig ved israelerne godt, at det her er en alvorlig sag,« lyder det fra Allan Sørensen.

Som en konsekvens af de internationale luftfartsselskabers aflysninger har det statslige israelske luftfartsselskab, El Al, besluttet at forøge sine afgange til og fra Tel Aviv.

Ifølge Allan Sørensen er det første gang siden Golfkrigen i 1991, hvor Tel Aviv blev ramt af adskillige Saddam Husseins frygtede Scud-missiler, at lufttrafikken blevet indstillet.

»Det er samtidig første gang i konflikten mellem Israel og palæstinenserne, og det beviser, at de kan affyre raketter, der kan ramme dybt inde i Israel. De har ramt Haifa, Tel Aviv og Jerusalem og nu et par kilometer fra lufthavnen.«

For israelerne er det en alvorlig optrapning, mener han:

»Og det, jeg hører fra israelerne, er, at de er nødt til at få elimineret truslen fra Hamas og deres langtrækkende raketter, før de kan stoppe den igangværende offensiv,« fortæller Allan Sørensen.

For Hamas er luftfartsselskabernes aflysninger et opmuntrede tegn, mener han:

»Det er en enorm symbolsk sejr. De har før prøvet at ramme lufthavnen, men deres raketter er blevet skudt ned,« siger Allan Sørensen.

Raketoperatørerne i Gaza prøver ifølge ham også at skyde sig ind på andre af Israels følsomme mål, herunder landets atom-installationer:

»For Hamas vil det være en lige så stor sejr at ramme dem, som det er at være i stand til at bremse lufttrafikken i Israel,« vurderer han.

I New York siger den israelske FN-ambassadør onsdag, at Israels mål med offensiven i Gaza er at ødelægge Hamas’ militære infrastruktur, og at »Gazas indbyggere ikke er vores fjender«.

Offensiven fortsætter med uformindsket styrke trods internationale bestræbelser på at få etableret en våbenhvile.

Den amerikanske udenrigsminister, John Kerry, kommer senere onsdag til Israel, hvor også FNs generalsekretær, Ban Ki-moon, er på besøg. Kerry har forud ført drøftelser i Cairo med egyptiske repræsentanter om en våbenhvile.

Samtidig stiger tabene på begge sider. Sent tirsdag blev en israelsk kampvognsofficer ramt af en snigskytte, og dermed nåede de israelske tab op på 29. I Gaza siger myndighederne, at flere end 630 - fortrinsvis civile - er dræbt.