Kinesiske nationalister synger »Vær ikke som CNN«

De kinesiske nationalister er gået til modangreb på Vesten og de vestlige medier. Det har blandt andet ført til dødstrusler mod vestlige journalister og et forsøg på at boykotte Frankrig.

Kinesiske unge synger slag­sange foran det franskejede super­marked Carrefour i Kunming i det sydvestlige Kina. Fold sammen
Læs mere
Foto: AFP

»De forpulede vestlige medier taler som en hunds ildelugtende prutter, og de har slået sig sammen om at splitte Kina.«

Sådan lyder to af linjerne i en sangtekst, der hedder »Vær ikke som CNN«, og som er skrevet af en 20-årig pige. Hun er en af de mange frustrerede kinesere, der mener, at Kina bliver uretfærdigt behandlet i de vestlige medier, der ignorerer den sande historie om Tibet og dæmoniserer Kina.

Frustrationen og vreden har ført til anti-vestlige sange, videoer og diskussioner på nettet og i landets medier. Det har ført til dødstrusler mod flere vestlige journalister. Og internetbrugere er ved at organisere en boykot af Frankrig og franske virksomheder.­

Det er især de kinesiske nationalister, der står bag de anti-vestlige protester. Det er svært at sige, hvem nationalisterne egentlig er. Om det er grupper eller individer, og hvor godt organiserede de er. Men de fleste af de vrede kommentarer kommer fra yngre mennesker, siger Johan Lagerkvist, der kommer fra Utrikespolitiska Institutet i Stockholm, hvor han forsker i kinesisk nationalisme.

Kender ikke statens rolle
Lagerkvist mener, at det er svært at finde ud af, om de har forbindelse til staten:

»Vi ved ikke, hvor stor en rolle staten spiller i det her. Mange af protesterne virker ordnede og strømlinede, og det er bemærkelsesværdigt, hvordan de går i samme retning,« siger Johan Lagerkvist.

For det er regeringen og de statskontrollerede medier, som styrer den offentlige mening, påpeger Johan Lagerkvist:­

»Vi skriver foråret 2008. Vi troede, at internettet og den nye teknologi ville gøre en ende på diktaturers kontrol over nyhedsstrømme. Men kineserne er i en informationsboble, hvor de er enige i det, som regeringen siger.«

Han mener, at staten til enhver tid har ressourcerne til at standse protesterne. Men det sker ikke. Dermed blåstempler staten de mange protester.

Såsom »Vær ikke som CNN«. Der findes en anden version af sangen, der er mindre grov i sproget. Og der er lavet en video til den, som blandt andet ligger på YouTube og på den statslige TV-station CCTVs hjemmeside. Den bliver sunget af en 24-årig og – indtil nu – ukendt popsanger og er hurtigt blevet til en af de mest populære videoer på det kinesiske internet.

Tibet eller Nepal?
I videoen er der fotografier fra urolighederne i Lhasa og skærmbilleder af de vestlige mediers hjemmesider. Billeder som ifølge de kinesiske kritikere dokumenterer, hvordan de vestlige medier har manipuleret historierne og fotografierne fra Tibet.

Et af billederne er et skærmbillede fra CNNs hjemmeside, der viser en artikel om urolighederne og et medfølgende billede. Måden billedet er beskåret på ændrer hele historien, mener de kinesiske kritikere.

CNN mener selv, at der blot er tale om almindelig billedredigering.

Flere gange har der dog også været rene fejl i de vestlige medier, der f.eks. nogle gange har haft svært ved at kende forskel på Tibet og det republikanske land Nepal, der ligger på grænsen mellem Indien og Tibet. Den fejl begik man også på den tyske TV-station RTL, der har undskyldt­ fmiseren.

Spørgsmålet er så, om det alt i alt ændrer på indholdet i artiklerne og historien om urolighederne i Tibet. Det mener kritikerne.

Situationen er blevet så tilspidset, at flere udenlandske journalister har modtaget dødstrusler. For eksempel USA Today, den britiske avis Times og ikke mindst CNN, der måtte flytte ud af deres normale kontorer og i sikkerhed på et af Beijings bedre hoteller.

CNN er i det hele taget blevet udråbt til syndebuk, og en student har lavet en hjemmeside, der hedder www.anti-cnn.com. Den skal afsløre de vestlige mediers »løgne og forvanskninger«.

»Slyngler og banditter«
Det blev ikke bedre, da en af TV-stationens kommentatorer, Jack Cafferty, kaldte kinesiske produkter for noget »skrammel« og kineserne for »slyngler og banditter«. Det fik det kinesiske udenrigsministerium til at forlange en undskyldning. Den kom i går. Det var de kinesiske ledere, han kritiserede, ikke det kinesiske folk, lød det fra CNN.

Det har nu ikke dæmpet tonen i landets medier og på internettet. For eksempel ændrer kinesere i massevis deres ikoner på Microsofts chat, MSN, til »I Love China«. På Facebook er der en gruppe, som hedder »Tibet WAS, IS and ALWAYS WILL BE a part of China«. Den 5. april havde den 37 medlemmer. I dag har den over 22.000 medlemmer.

Men det er ikke kun CNN, det går ud over. Internet-brugere forsøger også at få gang i en boykot mod Frankrig. Som en kommentar på et af Kinas største fora lyder: »Det franske folk og den franske regering ignorerede den olympiske fakkels sjæl og ignorerede det kinesiske folks følelser.«

Det går især ud over den franske supermarkedskæde Carrefour. Den hedder Jialefu på kinesisk, og nu er der også en www.anti-jialefu.cn hjemmeside.

En af kommentarerne på et af Kinas største fora lyder: »Vi hader ikke supermarkedet, men den franske regering og det franske folk.«