Kinas rigeste udfordrer Disney

Mickey Mouse og Anders And hører fortiden til, mener den kinesiske mangemilliardær Wang Jianlin. Hans eget underholdningsimperium vil udkonkurrere Disney, der næste måned åbner en gigantisk forlystelsespark i Shanghai.

Den første Wanda City, der skal tage kampen op mod Disneyland, ligger i Jiangxi-provinsen ikke langt fra Shanghai. Foto: Rolex Delapena/EPA Fold sammen
Læs mere

Sjov og leg i børnehøjde – og milliarder af kroner. Der er store penge på spil, når det første Disneyland på det kinesiske fastland om under en måned slår dørene op. Det sker i Shanghai 16. juni som kulminationen på en investering på 36,5 mia. kr.

Forlystelsesparken har været under konstruktion i over fem år og er nu klar til at præsentere det ypperste af Disneys underholdningsunivers.

Walt Disney Company har for alvor meldt sin ankomst i Kina lokket til af et marked bestående af millioner af købestærke kunder fra en kinesisk middelklasse, der kun vokser.

Men Disney har forregnet sig. Det mener Kinas rigeste person, Wang Jianlin. Han vil gøre sit for, at Disney-slottet og de andre forlystelser ender som en økonomisk ruin.

»Disney burde virkelig ikke have bevæget sig ind på det kinesiske marked,« udtalte han forleden i et længere interview givet til landsdækkende kinesisk TV.

»Vi vil gøre Disneys Kina-ambitioner uprofitable de næste ti til 20 år,« fortsatte han.

Wang Jianlin er stifter og formand for Wanda Group og er ifølge erhvervsmagasinet Forbes god for over 160 mia. kr. Det kinesiske konglomerat Wanda har vokset sig stort ved at bygge boliger og indkøbscentre, men har de seneste år skiftet strategi og satser nu også på underholdningsbranchen. Det har bl.a. ført til opkøb af den amerikanske biografkæde AMC og af produktionsselskabet Legendary Entertainment. Begge investeringer i milliardklassen.

Og nu er tiden kommet til at bygge forlystelsesparker. Både i og uden for Kina. I direkte konkurrence med Disney. Wanda har allerede annonceret planerne om at bygge de første parker i udlandet, der hver kommer til at koste mellem 20 og 30 mia. kr. En af dem skal ligge i Paris, der også har et Disneyland.

Første kamp på hjemmebane

Men i første omgang satser Wanda på at vinde slaget om temaparkerne på hjemmebane. Denne weekend åbner den første af mellem 15 og 20 forlystelsesparker, som selskabet har på tegnebrættet i Kina. De hedder Wanda City og har både indendørs og udendørs aktiviteter og en billetpris på det halve af, hvad det koster at komme i Disneyland i Shanghai. Et besøg i weekenden koster i Wandas parker omkring 250 kr. mod 500 kr. hos konkurrenten. Den første Wanda City bliver placeret i Jiangxi-provinsen ikke langt fra Shanghai.

Ifølge Wang Jianlin gør prisforskellen og antallet af Wanda City, at styrkeforholdet tipper til Wandas side.

»En tiger kan ikke klare sig mod et helt ulvekobbel,« udtalte han i TV-interviewet.

Også Shanghais klima med mange regnvejrsdage kommer til at skade Disneys forretning, vurderer han.

Den 61-årige rigmand er heller ikke imponeret over Disneys koncept, som han ser som fastlåst og gammeldags. Mickey Mouse og Anders And er ikke længere publikumsmagneter, men derimod »klonede produkter uden innovation«.

Indtil videre tager Disney-koncernen Wang Jianlins udfordrende udmeldinger med ro. En talsmand fra selskabet har til adskillige internationale medier udtalt, at Wangs kommentarer ikke er et svar værdigt.