Kina går under kniven

Plastikkirurgi er blevet et boomende marked i Kina. Selfie-moden og inspiration fra koreansk pop har sat skub i trenden.

Plastikkirurgien i Kina er i så kraftig vækst, at branchen om få år ventes at have en markedsværdi på 800 milliarder kroner. Den 21-årige kvinde på billedet har valgt at lægge sig under kniven hos denne kirurg i Shanghai. Målet er, »at komme til at ligne skuespillerinden Jessica Alba.« Fold sammen
Læs mere
Foto: NIR ELIAS
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

BEIJING: Det er gyldne tider for kirurger med sans for tidens skønhedsideal i Kina.

Kinesiske kunder – primært yngre kvinder – betaler formuer for skønhedsopperationer. Plastikkirurgien i Kina er en branche i så stor vækst, at værdien af de mange indgreb samlet set forventes at blive fordoblet fra 2014 og frem mod 2019. Til den tid vil markedsværdien være på over 800 milliarder kroner, vurderer den kinesiske brancheforening for plastikkirurgi.

Mindre operationer på næse eller ved øjenlåg udgjorde størstedelen af de syv millioner indgreb, der blev foretaget i 2014. Men selv om et stigende antal kinesere vælger at lægge sig under kniven, er der stadig kun tale om 0,8 ud af hver 1.000 borgere i folkerepublikken. Målt per indbygger er der langt op til plastikkirurgiens epicenter: Sydkorea. Her betaler 13,2 ud 1.000 af landets indbyggere for skønhedsoperationer.

Netop Sydkorea er en del af årsagen til udviklingen i Kina. Underholdningsindu­stri­en i Seoul har de seneste år været en dominerende trendsætter i hele Asien, og her er Kina ingen undtagelse.

I musikkens verden er K-pop – sydkoreansk pop – rasende populært blandt Kinas unge. Også sydkoreanske TV-dramaer har en enorm fanskare i det kinesiske. Det gælder både de TV-serier, hvor handlingen finder sted blandt konger og kejsere, og dem hvor unge, velhavende og velklædte koreaneres storbyliv er i centrum.

Så når noget er populært i Seoul, finder det før eller siden også vej til Kina. Trenden kan blandt andet måles på antallet af kinesere, der rejser til Sydkorea for at få foretaget indgrebet dér. Det valgte 60.000 kinesere i 2014 at gøre, hvilket var en stigning på 45 procent sammenlignet med året før.

Tilliden til Kinas klinikker er i bund

Men ikke alle, der rejste til Sydkorea, foretog rejsen i søgen efter det helt rigtige K-pop -look. Mange tog turen som følge af manglende tillid til branchen hjemme i Kina.

Historier om indgreb, der er gået grueligt galt – nogle gange med dødelig udgang – dukker løbende op i kinesiske medier. Ifølge en ny rapport, som er bestilt af storbanken HSBC, anvender over halvdelen klinikkerne i Kina falske eller indsmuglede ingredienser i de indsprøjtninger, der ofte udgør en stor del af proceduren. Og selv om mange af operationerne finder sted på etablerede klinikker, har den store efterspørgsel fået en underskov af illegale foretagender til at spire frem.

Hvor mange steder, der opererer uden at have licens til dette, vides ikke med sikkerhed, men estimater lyder på mellem 50.000 til 100.000 klinikker. For at styrke forbrugertilliden er nogle af de større klinikker begyndt at ansætte sydkoreanske kirurger.

Markedsanalysen fra HSBC konkluderer desuden, at kinesernes hang til at tage selfies og brug af mobiltelefoner har fået antallet af skønhedsoperationer til at stige. I flere kinesiske mobil-applikationer kan brugeren uploade et billede af sig selv og herefter foretage virtuelle forbedringer af eget udseende efter behag. Andre applikationer går skridtet videre og kan matche brugeren med kirurger på skønhedsklinikker.