Kidnapning er altid en sejr for IS

Når det kommer til PR-kampagner og måder at myrde fanger på, overgår Islamisk Stat alle andre terrororganisationer i kreativ tænkning.

Islamisk Stat har en pæn indtægtskilde fra kidnapninger, men også ødelæggelserne at oldtidsminder i de erobrede områder skæpper godt i kassen. Fold sammen
Læs mere
Foto: GUSTAU NACARINO
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er ikke noget godt tegn for den kidnappede nordmand, at Islamisk Stat offentliggør hans navn og ansigt. Terrororganisationen antyder, at det er sidste frist for en handel inden endnu en blodig video.

Når det kommer til PR-kampagner og måder at myrde fanger på, overgår Islamisk Stat alle andre terrororganisationer i kreativ tænkning.

Forklaringen er enkel, og ses tydeligt i organisationens seneste brug af den 48-årige nordmand. Kidnapninger af vesterlændinge er en potentiel god forretning og med sikkerhed en PR-sejr. I bedste fald scorer IS på begge fronter. I værste fald ender det med en halsoverskæringsvideo, som dog stadig vil blive anset for at være en værdifuld sejr for Islamisk Stat.

I sin seneste offentliggørelse af den kidnappede nordmand bruger Islamisk Stat det samme PR-apparat, som det er set tidligere. Bare anderledes.

Nordmandens billeder er offentliggjort i magasinet Dabiq. Han er klædt i gul dragt, ikke orange, og et telefonnummer er påført under billederne af ham. For et år siden stod Jihadi John klædt i sort og talte til et kamera, mens de vestlige journalister og nødhjælpsarbejdere, en for en, sås knælende ved siden af, i orange dragt. Ved at ændre scenen og farverne en smule skaber IS en enorm PR-effekt. Alle taler om detaljerne, og om hvorvidt forskellene betyder noget.

Det gør de ikke. Formålet er det samme som tidligere. Islamisk Stat holder en vesterlænding i fangenskab. Hvis man kan score 15 mio. kr. eller euro på at løslade ham, gør man det. Det har IS gjort tidligere med europæiske fanger. Hvis ikke det lykkes, fortsætter man med at indgyde terror via PR-sporet, der kulminerer, når vedkommende får skåret halsen over.

Kidnapninger er langt fra Islamisk Stats største indtægtskilde, og opfordringen til at købe den norske statsborger fr, skal ikke ses som et tegn på, at IS er ved at gå fallit. Det er et udtryk for, at Islamisk Stat allerhelst vil stå tilbage som den stærke part, der kan vælge mellem at indkassere en stor engangssum, eller dræbe gidslet. På den måde er kidnapningerne først og fremmest psykologisk krigsførelse med et økonomisk potentiale. I dette tilfælde gør det en forskel, at der er tale om en nordmand.

Islamisk Stat ved, at USA ikke udbetaler løsesum for fanger. Men man har ingen tidligere erfaring med, hvordan Norge reagerer, og derfor lader man det komme an på en prøve. Men det er et dårligt tegn for den kidnappede, at IS har offentliggjort sagen. Det betyder, at man nærmer sig det øjeblik, hvor organisationen vil tage den endelige beslutning.

Islamisk Stat finansierer sit virke via donationer, erobringer af byer og banker, beskatning, almisser og især ved salg af de antikviteter, man erobrer i såvel Syrien som Irak.

Senest har IS erobret og plyndret store dele af det arkæologiske Palmyra i Syrien. Rapporter og satellitfoto viser, hvordan Islamisk Stat først rydder områderne for værdier, som man efterfølgende sælger på det sorte marked, for så at bombe de dele, der alligevel ikke kan flyttes. En enkelt figur eller tavle fra arkæologiske udgravninger kan sælges for det samme, som man kan få for en kidnappet vesterlænding. Sammen med salg af olie på det sorte marked er antikviteterne en af Islamisk Stats største indtægtskilder.