Kaos i Roms lufthavn

Tyggegummi på stregkodelæseren og coladåser i bagagemaskineriet har skabt kaos og ventetid i Roms lufthavn Fiumicino. En dommer undersøger, om der er tale om sabotage, drengestreger eller overbelastning.

Kufferter, tasker og pakker parkeret i alle hjørner af lufthavnen. Tusindvis af italienske og udenlandske turister, der flyver uden deres bagage og ventetid ved bagagebåndene. Der hersker bagagekaos i Roms lufthavn Fiumicino, og nu skal en dommer undersøge, om der er tale om bevidst sabotage eller overbelastning.

Krisen blussede op i sidste uge, da et strømsvigt medførte at syv tusind stykker bagage ikke kunne lastes på flyene og følges med deres retmæssige ejere. I Italien er ferietrafikken på sit højeste, og i weekenden rejste godt 240.000 mennesker til og fra Fiumicino mange uden bagage eller med lang ventetid.

Italiens civile luftfarts- organisation, ENAC, mistænkte personalet, der tager sig af bagagen, for bevidst sabotage. Der var nemlig fundet tyggegummi på kufferternes stregkoder, der sender kufferterne på de forkerte bagagebånd. Coladåser og søm i maskineriet, der fik bagagebåndet til at standse igen og igen.

ENAC sendte mandag en hemmelig inspektion ud for at undersøge, om de forskellige drengestreger var en del af en større plan iværksat af arbejderne eller de fire private virksomheder, der har ansvaret for bagagen. Personalet var mistænkt for at ville opnå et mere afslappet arbejdstempo og overtids- betaling.

Mangler investeringer
I går afblæste ENACs direktør, Silvano Manera, hypotesen om systematisk sabotage. Han truede samtidig de enkelte sabotører med, at de vil få lov til at betale, hvis krisen fortsætter næste weekend.

ENAC valgte at suspendere ét af de fire selskaber, der tager sig af bagagen, men uddybede ikke begrundelsen. Lufthavnsmedarbejdernes fagforeninger krævede en undskyldning på personalets vegne.

»De forsøger at bebrejde arbejderne, når problemet er systemet. Der er for meget bagage og for få mennesker til at tage sig af dem,« sagde Walter Mancini til nyheds-bureauet ANSA.

Mancini er ansvarlig for de pågældende arbejdere i Fiumicino for fagforeningen SDL, og fagforeningen påpegede, at Fiumicino mangler investeringer og modernisering.

Organisationerne sagde også, at situationen er lige så grel i Roms lavprislufthavn, Ciampino.

Den italienske transportminister, Alessandro Bianchi, har som en begyndelse sendt en task force på 80 ekstra medarbejdere til Fiumicino og krævet konstant overvågning af de maskiner, der fordeler bagagen. Imens bliver hele sagen undersøgt af domstolen i Civitavecchia.