Kan Donald Trumps favoritmedie også besejre Kellogg’s?

Det konservative chok-medie Breitbart News kalder til global boykot af morgenmadsgiganten Kellogg’s, og det er ikke bare en annoncestrid – det er en strid om relevansen af medier som Breitbart efter Trumps sejr.

Morgenmadsgiganten Kellogg’s har meddelt, at de ikke længere vil annoncere på det højreorienterede medie Breitbart News, der har svaret igen med en opfordring til en global boykot af firmaets produkter. Foto: Saul Loeb Fold sammen
Læs mere

Breitbart News er formentlig det medie, som globalt har opnået mest for mindst.

Det har relativt få medarbejdere og en begrænset omsætning, men det højreorienterede chok-medie hoppede med på Donald Trumps kampagne med hver en fiber og blev trumpismens førende klikmaskine – og var med til at få ham valgt.

Og nu har mediet så sat sig endnu et mål, og det er at tvinge en af USAs store og mest kendte virksomheder i knæ. En række virksomheder har nemlig siden valget meddelt, at de vil trække deres annoncer fra Breitbart, og den seneste på listen er Kellogg’s, som forsyner forbrugerne med blandt andet cornflakes og vafler og Pop-Tarts.

Breitbart News »er ikke i overenstemmelse med vores værdier,« lød det tidligere på ugen i en kort erklæring fra virksomheden, og det samme har blandt andre varehuskæden Target og forsikringsgiganten Allstate tidligere sagt.

Men Breitbart ville ikke være Breitbart, hvis sitet blot tog imod den slags med et skuldertræk, og nu vil mediet gøre et eksempel ud af Kellogg’s.

I en erklæring taler Breitbart om »politisk censur« og »en politisk korrekt kampagne vendt mod vores millioner af konservative læsere«, og Breitbart opfordrer nu til global boykot af alle Kellogg’s’ produkter for at slå »igen mod en eskalation fra venstreorienterede selskaber som Target og Allstate mod de samme konservative, som stemte Donald Trump hele vejen ind i Det Hvide Hus«.

»Overløber-jøde«

I sig selv – og i den store sammehæng – er det blot en bagatelhistorie om en annoncørstrid, men Breitbart ser formentlig konsevenserne klarere end andre. For det handler på den store klinge om den tone, om den kampagne, om nogle af de politiske højregrupper, som gjorde Trump til præsident, og som nu er en kende i vejen.

Trump har forsøgt at række ud til en bredere vifte af amerikanere, blandt andre til det republikanske establishment, til Wall Street og til Hillary Clinton personligt, og han er begyndt at nedtone nogle af sine mest radikale valgløfter. Han vil ikke længere deportere 11 millioner illegale immigranter, og han overvejer at gøre en af sine republikanske ur-fjender, Mitt Romney, til udenrigsminister, siger han.

I den taktiske eksercits mod midten er medier som Breitbart News på den ene side uundværlige for at holde fast på basen, men på den anden side også lidt som at få en krammer af en fiskehandler, der har sprunget det ugentlige bad over. Lugten hænger ved.

Ejeren af Breitbart, Steve Bannon, har erklæret mediet som hjemsted for de hvide nationalister, som kalder sig »alt-right,« og det er også mediet, som kører overskrifter som disse: »Ville du hellere have, at dit barn led af feminisme eller kræft?« »Bill Kristol er en republikansk ... overløber-jøde.« »Løsningen på online-chikane: Kvinder skal logge af internettet.« »P-piller gør kvinder frastødende og skøre.«

Det er overskrifter, som trækker konservative klik og ikke mindst i en beskidt valgkamp, og på under et år er Breitbart News gået fra otte millioner unikke månedlige læsere til 19,5 millioner.

»Ikke en politisk beslutning«

Men efter valgkampen er Breitbart lige så meget en ulempe som en fordel, og intet signalerer det klarere end reaktionen fra Kellogg’s. Som en talsmand for Kellogg’s siger til Bloomberg: »Vores beslutning har intet med politik at gøre,« og det er sikkert sandt. Varemærker som Kellogg’s ser sig selv som Disney-varemærker, og de føler sig ikke godt tilpas side om side med chok-overskrifter eller usømmelighed, og de forsøger reelt at upolitisere deres varemærke, som talsmanden siger.

Men opnår altså her det stik modsatte. For Breitbart News har med beskyldninger om »krig mod konservatismen« i den grad politiseret beslutningen, og kampen mellem mediet og Kellogg’s bliver dermed et interessant pejlemærke - ikke kun for styrken mellem et medie og en annoncør, men også for relevansen af Breitbart News og alt, hvad mediet repræsenterer, i den kommende hverdag under præsident Trump.

This template (BMExternalArticleBundle:Content\ExternalArticle:Embedded/small.html.twig) should be overridden!