I nat forsvandt et EgyptAir passagerfly med 66 person om bord. Flyet fløj fra Paris 23.09 og skulle have landet i Kario nogle timer senere. Det skete dog ikke, og hvad der er egentlig er foregået, er der indtil videre kun gisninger, og ingen officielle udmeldinger, om.
Berlingske kortlægger sammen med Havarikommissionens Kurt Færch Madsen, der er havariundersøger på luftfart, hvilket arbejde der venter efter en flyforsvindning.
»Den allerførste og vigtigste opgave er at lede efter overlevende, det er prioritet nummer ét,« siger han.
Men det redningsarbejde er allerede igangsat. Derfor er andenprioriteten at finde »de sorte bokse«, der er et vigtigt redskab til at opklare et eventuelt flystyrt med.
»Hovedopgaven er at finde de sorte bokse, for de vil røbe alt om, hvad der er sket, og hvordan flyet har opført sig. Boksene kan dog ikke oplyse, hvorfor tingene er sket, men de optager til gengæld alt, hvad der bliver sagt i cockpittet, så man kan høre, hvad piloterne har talt om, selvom de ikke har informeret flyvelederen på jorden.«
Undersøger personalet om bord
Imens man venter på nyt fra redningsfolk og efterforskere, begynder de involverede lande at samle data ind om vejrforhold og andet, der kan have forårsagede flyets styrt. Det er dog ikke kun flyet og eksterne forhold, der undersøges.
»Når man igangsætter en undersøgelse, kigger man efter, hvordan flyets vedligeholdelse er, men man kigger i høj grad også på besætningen, der var ombord – hvilken uddannelse har de, og hvor meget erfaring har de tilegnet sig,« forklarer Kurt Færch Madsen.
Når et fly styrter ned, bliver alle notificerede lande bedt om at stille mænd til rådighed. I tilfældet med EgyptAirs »Airbus 320-232-passagerfly«, er det de egyptiske myndigheder, som skal lede efterforskningen, fordi flyet forsvandt i egyptisk luftrum.
»Både den franske flyfabrikant, og dem der har lavet flyets motor, som er amerikanere, bliver bedt om at stille kyndige folk til rådighed, så de kan bistå efterforskningen.«
Find vragdele
Kurt Færch Madsen forklarer, at alle relevante repræsentanter har krav på at deltage i henhold til internationale regler. Hvis flyet eksempelvist var dansk, ville Danmark formentlig haste til Egypten, ligesom lande, hvor der er passagerer fra, også må være med.
Førsteprioriteten er, som sagt, at finde overlevende, derefter kommer søgen efter de sorte bokse, mens det tredjevigtigste er at finde vragdele, hvis flyet er styret ned, siger Kurt Færch Madsen.
»Vragdele er meget vigtige at få fat i, og det skal helst være inden, at der er for mange, som rør ved dem. Efterforskerne vil kigge på brudflader, bolde og skruer, de vil se, om de sidder sammen, som de bør gøre, og så kigger de efter, hvordan eventuelle brud er opstået.«