Det ikoniske britiske bilmærke Jaguar har skiftet deres logo og har udsendt en ny reklamevideo.
Jaguars markedsføring er omgående blev mødt af undren og kritik på de sociale medier.
Kritikken går blandt andet på, at der ikke er en eneste bil at finde i selskabets nye reklame.
»Kopiér intet,« lyder sloganet i videoen, hvor en gruppe modeller med forskellig etnicitet i farverige kostumer bevæger sig ud af en gul elevator, mens technomusik spiller i baggrunden.
Én slår med en hammer, og én maler skærmen til med hvid maling.
Virksomheden skriver i en pressemeddelelse, at annoncen er en del af et »fuldstændigt transformeret Jaguar-mærke«.
Også det ikoniske Jaguar-logo har nu ændret form.
Flere har delt reklamevideoen på sociale medier og stillet spørgsmålstegn ved den nye markedsføringsstrategi. Markedsføringen får kritik for at være »woke« og reelt indholdsløs.
Reklamen bliver sammenlignet med ølproducenten Bud Lights brug af en transkønnet influencer til at bevæge sig væk fra virksomhedens sædvanlige målgruppe.
Også techmilliardæren Elon Musk henvender sig til Jaguar i et opslag på X:
»Sælger I biler?« spørger han hånende.
Uanset hvad man måtte mene om Jaguars nye reklame, kan man i hvert fald konkludere, at det lykkes det 102 år gamle selskab at få opmærksomhed.
I pressemeddelelsen fra Jaguar skriver Gerry McGovern, Jaguars kreative chef, at »det nye Jaguar er et mærke bygget op omkring sprudlende modernisme«.
»Det er fantasifuldt, modigt og kunstnerisk ved hver berøring. Det er unikt og frygtløst.«
Ifølge en årsopgørelse solgte Jaguar færre end 67.000 biler i hele verden sidste år.