Islamisk Stat sætter terror på automatpilot

Islamisk Stat er blevet verdens største terrororganisation og inspirationskilde for muslimer i hele verden på rekordtid. Kalifatet fejrer sin første fødselsdag med terrorangreb på tre kontinenter, fordi den kan.

Liget af en turist er blevet dækket til på stranden nær ved et hotel i den tunesiske badeby Sousse, hvor en kalashnikov-bevæbnet mand fredag dræbte mindst 37 mennesker. Et terrorangreb, som Islamisk Stat velvilligt lagde navn til efterfølgende, ligesom organisationen også hævdede at stå bag dagens angreb i Frankrig og Kuwait. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

JERUSALEM: Det tog al-Qaeda årevis at blive en terrororganisation, der ikke bare planlægger og udfører, men også inspirerer terrorangreb.

Islamisk Stat fejrer i denne måned et år for oprettelsen af kalifatet og har for længst overhalet al-Qaeda, når det gælder om at tiltrække, inspirere og aktivere dele af den muslimske befolkning i de mellemøstlige lande og Europa, ja, selv i Australien. I går tog Islamisk Stat ansvar for tre angreb, der i løbet af få timer tilsammen dræbte mindst 55 personer i Frankrig, Tunesien og Kuwait. Samtidig er Islamisk Stat i offensiven i både Syrien og Irak med en hær på op til 130.000 medlemmer.

Sådan en handlekraft skaber lige så bred anerkendelse i visse kredse, som den skaber frygt i andre. Det er Islamisk Stats sorte flag, terrorister gerne vil ses med, også selv om de ikke nødvendigvis er oplært og udsendt af Islamisk Stat. Til gengæld kvitterer Islamisk Stat med at tage ansvar i langt de fleste tilfælde, fordi det ikke længere kun handler om, hvor vidt terrorangrebets bagmænd har modtaget ordrer fra et kommando-center i Raqqa, men i samme omfang også om terroristerne kan defineres som IS-inspirerede eller IS-sympatisører.

Islamisk Stat er en terrororganisation og et varemærke. Det sort-hvide flag er let at kende. Man skal ikke kunne tyde den muslimske trosbekendelse på flaget for at vide, at der er tale om IS. Det samme gælder de sorte elefanthuer, som organisationens bødler går rundt med. Alle ved, hvad den slags handler om.

»Islamisk Stat positionerer sig selv som terrorismens Coca-Cola,« skriver den amerikanske skribent Marshall Sella på onlinemediet Matter.

Andre mener, at Islamisk Stats medieenhed har formået at gøre med voldsvideoer, hvad Buzzfeed har gjort med quizzer. Og man skal ikke være arabisk kyndig for at lade sig drage. Islamisk Stats medieapparat tweeter på fransk, hindi, urdu, tamil og engelsk.

Millioner af potentielle rekrutter

Psykologer over hele verden studerer Islamisk Stats videoer. Journalister viser dem ikke, men ser dem. Og vigtigst af alt bliver de delt på Twitter og Facebook og set af millioner af nye potentielle rekrutter, der også gerne vil have del i voldsorgiet.

På den måde er IS blevet til den radikale islams hvalhaj, der sluger alt inden for rækkevidde. En ung muslim, der har »liket« en IS-video på Facebook, og som senere begår et angreb, vil blive opfattet som en af Islamisk Stats mange rekrutter på lige fod med erfarne Syrienskrigere.

Sammenlignet med andre og mere lyssky terrororganisationer er Islamisk Stat meget mindre kræsen, hvad angår nye rekrutter og meget mere propagandabevidst. Samtidig har IS noget, ingen af de andre organisationer har, en stat med infrastruktur, skoler og hotelværelser til nygifte. Og det virker. Kalifatet har taget imod titusindvis af muslimer fra hele verden. Mange af dem har europæisk baggrund, og Islamisk Stats propaganda-maskine er meget bevidst om disse rekrutters betydning for fremtidige rekrutter.

Efter terrorangrebene i Paris 9. januar 2015 bragte Islamisk Stat et to sider langt interview med Hayat Boumeddiene, der var gift med gerningsmanden bag angrebet i kosher supermarkedet i Paris. I interviewet fortæller hun, hvor let det var for hende at få kontakt til IS. Og samtidig bruger IS hende til at ramme det franske publikum på samme måde, som ethvert andet magasin ville have bragt et interview med en popstjerne. Mange af de vestlige rekrutter holder kontakt til netværk »derhjemme«, og når de ikke kæmper ved fronten, sender de SMSer og Facebook-beskeder til netværk derhjemme for at rose Islamisk Stat og sprede organisationens ideologi.

Berlingske er bekendt med SMSer, der for eksempel for nylig opfordrede danske muslimer til at begå terrorangreb under den danske valgkamp. Her taler vi ikke om 9/11-skala, men mere brede opfordringer til den enkelte vrede muslim som for eksempel »Stik en kniv i en person i supermarkedet. Kør en mand ned på gaden«.

Handlingens mænd

I modsætning til al-Qaeda, der efter angrebene i 2001 truede med nye angreb – løfter organisationen oftest ikke var i stand til at holde – er der handling bag Islamisk Stats trusler. I løbet af de seneste uger har Twitterkonti med tilknytning til Islamisk Stat advaret om angreb under ramadanen. I går blev løfterne udfriet. Årsagen til at IS er i stand til at gøre alvor af sine trusler er, at Islamisk Stat er meget mere åben end al-Qaeda og derfor rekrutterer med så stor hastighed, at nye rekrutter eller sympatisører ikke når at blive registreret af de forskellige efterretningstjenester. Det meget høje antal rekrutter betyder også, at efterretningsorganisationerne, især de vestlige, står over for en mængde, som de ikke kan gabe over. Her begynder en skæbnesvanger beslutningsproces, hvor en gruppe på måske 500 krigere i Danmarks tilfælde deles op i undergrupper alt efter, hvor stor en trussel, man mener, den enkelte kriger udgør, og hvor mange midler, man har til at overvåge dem.

Ifølge israelske sikkerhedskilder skal der omkring 130-150 personer til at overvåge 10-12 personer 24 timer i døgnet alt inklusive. Den slags midler har Danmark og andre mindre EU-lande ikke. Derfor har sikkerhedsnettet så store huller, at Islamisk Stat på ethvert givent tidspunkt kan lade en af sine såkaldte »ensomme ulve« slippe igennem.

Berlingske talte for nylig med en dansk muslim og IS-sympatisør om den store tilslutning til Islamisk Stat. Hans forklaring lød, at Islamisk Stat står for succes og for et islamisk samfund, der ikke taler med to tunger i stærk kontrast til de vestlige demokratier, mange unge muslimer ikke føler sig hjemme i.

Man har det sjovt i organisationen

Artur Breifuss, forfatter til bogen »Branding Terror«, mener, Islamisk Stat overgår al-Qaeda på en række punkter. Et af dem er, at det er lettere at sælge sig selv, når dine krigere ikke sidder gemt under et gråt klæde i en hule i bjergene.

»De har det sjovt i Islamisk Stat. De unge, der så al-Qaeda-lederne sidde i en hule, syntes ikke, det var tiltrækkende. Islamisk Stat laver film, der er klippet professionelt. De filmer parader gennem byer og er meget arrogante. Det appellerer meget mere til rekrutterne, når man viser den del af organisationen,« siger Artur Breifuss til magasinet The Drum.

For nylig offentliggjorde Islamisk Stat en video, hvor flere af organisationens henrettelsesmetoder vises. Mænd i et bur sænkes ned i et svømmebassin, andre får siddende på en række bundet sprængladninger om halsen, og ved sprængningen eksploderer alle hovederne samtidig. Hver gang, Islamisk Stat sender en video ud på de sociale medier, formår organisationen at overgå sig selv og skabe ny opmærksomhed og ny debat. Ved siden af alle reaktionerne fra de forargede har den seneste video også medført en debat om, hvor opfindsom og teknisk dygtig Islamisk Stat er, når det gælder om at dræbe sine fjender og skabe et varemærke.

Denne artikel er oprindeligt bragt uden kildehenvisning til Matter. Den er siden blevet opdateret.