Iran fordømmer amerikanske angreb under våbenhvile
USA's militær hævder, at de seneste angreb i Iran er gengældelse for iranske angreb på kommerciel skibsfart.
USA's militær hævder, at de seneste angreb i Iran er gengældelse for iranske angreb på kommerciel skibsfart.
Iran fordømmer søndag morgen amerikanske angreb på iranske radaranlæg på Irans sydlige kyst.
Det sker i en udtalelse fra Irans udenrigsministerium ifølge nyhedsbureauet Reuters.
- Det viser, at USA ikke tillægger sine forpligtelser den mindste værdi eller troværdighed, skriver Irans udenrigsministerium.
Iran opfatter angrebene som et brud på en våbenhvileaftale mellem de to lande.
USA og Iran indgik i midten af juni aftalen, der forpligter de to lande til at forhandle og indgå en endelig fredsaftale inden for en periode på højst 60 dage.
Det amerikanske militærs centralkommando, Centcom, bekræftede lørdag, at det for anden dag i træk havde udført angreb mod iranske mål. Det skete i et opslag på det sociale medie X.
Angrebene blev ifølge Centcom gennemført for at gengælde påståede iranske angreb i Hormuzstrædet.
- Centcom-styrker gennemførte i dag (lørdag, red.) angreb som direkte svar på Irans fortsatte aggression mod den kommercielle skibsfart, skrev Centcom.
- Amerikanske militærfly rettede angreb mod iransk militærs overvågningsinfrastruktur, kommunikationssystemer, luftforsvarsstillinger, lagre til droner samt kapaciteter til udlægning af søminer.
Efter at lørdagens amerikanske angreb var gennemført, beskyldte USA's præsident, Donald Trump, i et opslag på Truth Social Iran for at bryde våbenhvileaftalen.
Præsidenten truede samtidig Iran med at genstarte krigen, som USA og Israel indledte den 28. februar.
- Der kan komme et tidspunkt, hvor vi ikke længere kan være rimelige (reasonable, red.) og vil blive tvunget til militært at fuldende den opgave, som vi med stor succes indledte.
- Hvis det sker, vil Den Islamiske Republik Iran ikke længere eksistere, skrev Trump.
United Kingdom Maritime Trade Operations (UKMTO), der er et maritimt informationscenter under det britiske forsvar, oplyste lørdag, at et tankskib blev ramt af et projektil i Hormuzstrædet.
/ritzau/