FN's Internationale Søfartsorganisation (IMO) sætter midlertidigt en evakueringsplan for strandede skibe i Den Persiske Golf på pause efter et angreb på et skib.

Det siger IMO ifølge nyhedsbureauet Reuters torsdag.

Planen skal få hundredvis af skibe og tusindvis af søfolk ud af regionen via Hormuzstrædet.

Men FN-organisationen stopper ordningen for nu, indtil der er klarhed over situationen.

- Jeg er blevet informeret om et angreb i dag i Omanbugten på et fartøj, som passerede gennem Hormuzstrædet, siger generalsekretær Arsenio Dominguez.

- Dette fartøj sejlede ikke igennem (strædet, red.) som led i IMO's evakueringsordning.

- Jeg har besluttet midlertidigt at sætte implementeringen af den på pause, fortsætter han.

Det vil gælde, indtil det står klart, at de "nødvendige sikkerhedsgarantier" stadig er gældende for skibe, som er på evakueringslisten, lyder det.

Evakueringsordningen begyndte tidligere denne uge. Det er en frivillig ordning for skibe, der kan vælge to sejlruter ud af Golfen.

Den ene går via iranske farvande og den anden via omanske farvande. Det sker under amerikansk tilsyn, sagde IMO tidligere denne uge.

Et skib meddelte tidligere torsdag, at det var blevet ramt af et projektil omkring 14 kilometer sydøst for havnebyen Dahit i Oman. Det oplyste UKMTO - et maritimt informationscenter under det britiske forsvar. Det skriver Reuters. Skibets ejer er Evergreen, som er et selskab med base i Taiwan.

Tidligere torsdag meddelte Mærsk, at det havde sejlet to skibe ud via Hormuzstrædet.

Omkring en femtedel af verdens eksport af olie og gas passerer normalt i fredstid gennem Hormuzstrædet.

Hormuzstrædet ligger mellem Iran og Oman og forbinder Den Persiske Golf med resten af verdenshavene.

Efter at USA og Israel angreb Iran den 28. februar, blev strædet i praksis lukket for civil skibstrafik på grund af risikoen for angreb, og fordi Revolutionsgarden i Iran ad flere omgange hævdede at have fuld kontrol over strædet.

Inden krigen var det gratis for skibe at passere Hormuzstrædet. Men der er nu stor usikkerhed om, hvorvidt Iran vil indføre afgifter i strædet, når en midlertidig aftale med USA udløber eller bliver afløst af en ny.

/ritzau/