I skyggen af Muhammed- tegningerne

Det lille kristne mindretal i det muslimske Pakistan er andenrangsborgere. Og forfølgelsen er taget til på grund af 12 tegninger af profeten Muhammed flere tusind kilometer væk. Efter Pakistans parlamentsvalg forleden har de kristnes største støtte, præsident Musharraf, tilmed mistet indflydelse.

De kristne er pressede i Pakistan, og med sagen om Muhammed-tegningerne og Musharrafs valgnederlag er situationen forværret. Fold sammen
Læs mere
Foto: Erik Refner
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Selv om solen skinner fra en skyfri himmel denne søndag midt i februar i Pakistans hovedstad, Islamabad, har de kristne i kirken Our Lady of Fatima al mulig grund til at bede og søge trøst. Den lille menighed er nemlig et forfulgt mindretal i det muslimske Pakistan. Og nu er undertrykkelsen så oven i købet taget til.

Det skyldes 12 karikaturer af muslimernes profet, Muhammed, tegnet tusinder af kilometer fra fader Rahmat Michael Hakims politibeskyttede kirke her i Islamabad.

»Vi er syndebukke for tegningerne her i Pakistan. Det var vi, da de første gang blev bragt i en dansk avis, og det er vi nu igen, hvor de er blevet genoptrykt,« siger Rahmat Michael Hakim, der blandt andet må finde sig i, at der nu bliver smidt sten mod hans kirke.

»Når de kristne i Danmark krænker os, så må vi tage hævn på de kristne her. Sådan er der desværre muslimer i Pakistan, der ser på det,« klager fader Hakim, der er herre i en kirke, der ligger kun nogle få kilometer fra en af Asiens største moskeer, Shah Faisal moskeen, der ved foden af Margalla bjergene har plads til 10.000 bedende muslimer.

Fader Hakim fortæller, at han tog en rask beslutning for at beskytte sin menighed, da Muhammed-sagen – eller sagen om Jyllands-Posten, som muslimerne her kalder den – for et par år siden blev en verdensomspændende krise.

»Jeg hængte et banner op på kirken og meddelte muslimerne, at vi sympatiserer med dem, fordi deres følelser er blevet krænket,« forklarer den milde og venlige præst, der tilføjer, at han sådan set godt kan forstå, hvorfor muslimerne føler sig krænket over tegningerne.

»Men det har i høj grad også noget med manglende uddannelse og oplysning at gøre,« understreger han.

Den altovervejende del af Pakistans 160 millioner indbyggere er muslimer, og mange kan hverken læse eller skrive. De er sårbare over for de islamiske fundamentalisters budskaber, men de pakistanske myndigheder hælder også benzin på bålet. I den forløbne uge måtte den danske Charge d’Affaires stå skoleret i det pakistanske udenrigsministerium og høre på en protest over, at en af tegningerne er blevet genoptrykt.

»Vi bliver diskrimineret. For eksempel har vi svært ved at få arbejde, selv om vi er kvalificerede. Vi får at vide, at det er et problem, at vi er kristne,« siger Joushua, en ung mand med en universitetsuddannelse, efter søndagsmessen. Og det er ikke kun svært at få et job i den private sektor. Det er det også i den offentlige.

Hans tre venner nikker. Det problem er de også løbet ind i, og de kan også selv mærke konsekvenserne af, at profettegningerne er blevet genoptrykt i Danmark.

»Det skal åbenbart gå ud over os,« siger Hafisba, en ung pige, der er født som kristen. Hendes forældre og bedsteforældre er også kristne.

De fire unge kristne klager også over kirker, der brændes ned, og det er direkte livsfarligt for en muslim at konvertere til kristendom. Adskillige kristne er blevet dræbt på grund af deres tro, og mange er flygtet til Europa i håb om at få asyl.

Men ligesom fader Rahmat Michael Hakim understreger de fire unge i hans menighed, at de kristnes vilkår er blevet lidt bedre, siden præsident Pervez Musharraf i 1999 som daværende pakistansk hærchef tog magten i et militærkup.

»Musharraf er en god mand for os kristne. Han beskytter os,« siger Joushua.

Det er præsten her i den katolske kirke helt enig i.

»Det er eksempelvis længe siden, at der har været et direkte og alvorligt angreb på en kirke. De er nu beskyttet af politiet. Præsidenten siger, at han er en tro muslim. Men han vil ikke finde sig i, at andre religioner bliver forfulgt,« forklarer præsten.

Men nu – efter parlamentsvalget i mandags, da partiet, der støtter præsidenten, led et sviende nederlag – er Musharrafs indflydelse under pres. Og det bekymrer Pakistans kristne, der udgør omkring en procent af befolkningen – fordelt ligeligt mellem katolikker og protestanter.

Mange af de bekymrede kristne bor i et slumkvarter, der ligger som en fattig oase i en hovedstad, der ellers i forhold til store dele af resten af Pakistan er relativt rigt og velordnet.

»Præsident Musharraf har sørget for, at vi både har fået el og gas,« fortæller Shahbaz, en ung arbejdsløs mand trods en pæn uddannelse i økonomi, mens han viser os rundt i det tætpakkede slumkvarter, hvor lugten af åben kloak kun er en af de ting, der river i næsen.

Shahbaz er også født som kristen, og han kan ikke huske, hvornår han sidst har hørt om en muslim, der har turdet konvertere til kristendom.

I kirken Our Lady of Fatima et kvarters kørsel fra det kristne slumkvarter bekræfter fader Hakim, at det volder store problemer at konvertere.

»Og vi må være meget forsigtige, og nogle gange siger vi nej til folk, der vil konvertere. For indimellem er vi ude for, at det er islamister, der siger at, de vil konvertere, men så i virkeligheden vil os det ondt,« siger fader Hakim.

Han understreger dog, at han meget gerne – nu hvor profettegningerne kommer fra Danmark – vil undgå at danskerne tror, at alle Pakistans muslimer er fundamentalistiske islamister.

»Som kristne har vi det bedre her, end de har i eksempelvis Saudi-Arabien. Men fundamentalismen har vind i sejlene i alle religioner. Så jeg synes, det er svært at sige, hvor vi ender med det såkaldte sammenstød mellem verdens civilisationer,« siger fader Hakim.

Men – som han siger – vil han bede for os i lyset af, at tegningerne kommer fra Danmark.