Hylster skal standse iPhone 4-kritik

Apple tilbyder alle iPhone 4-brugere et gratis cover og opfordrer dem til at downloade den nyeste software for at få bugt med antenneproblemerne. Men der er ikke udsigt til, at Apple vil ændre grundlæggende på iPhone 4.

Apples topchef Steve Jobs ved lanceringen af iPhone 4 den 7. juni 2010 Fold sammen
Læs mere
Foto: Ryan Anson
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Usædvanligt.

Ikke kun det, at Apple indkalder til pressemøde uden at have et nyt produkt at præsentere. Men også det at starte mødet med en sang og en Youtube-video, der forsvarer iPhone 4, er en sjældent set taktik. Men det gør man, når man er Steve Jobs.

Apple-topchefen har netop på et hasteindkaldt pressemøde i Cupertino, Californien tilbudt alle iPhone 4-ejere et gratis cover for at imødegå den antennekritik, der har fået et af USA's største forbrugermagasiner til at fraråde folk at købe telefonen.

Siden iPhone 4 blev lanceret den 7. juni 2010, har brugere klaget over problemer med antennen. I Apples nye telefon er selve kabinettet antennen, og selskabet har indrømmet, at holder man på den i nederste venstre hjørne, mister man noget af signalstyrken.

Men det er småting, mener Apples topchef.

Der er nemlig, som Apple understreger, mange andre smartphones med samme problem.

- Det er livet i smartphone-verden. Telefoner er ikke perfekte. Det er en udfordring for hele industrien, og vi gør det så godt, som vi kan. Men enhver telefon har sine svage punkter, siger Steve Jobs.

Han understreger, at Apple ønsker, at alle kunder skal være tilfredse.

- Vi er ikke perfekte, men vi har gjort det meget synligt, siger Steve Jobs og fortæller, at der er blevet lavet markeringer i iPhonens stål, så brugerne ved, hvor de skal holde.

Gratis hylstre til alle

Han opfordrer desuden alle brugere til at få opdateret telefonens software til den nyeste version, og derefter proklamerer han, at der er gratis hylstre til alle - det telebutikkerne kalder et cover - fordi de tilsyneladende kan løse problematikken med at miste antenneforbindelse, når man holder på rammen.

Hudens berøring af metalrammen et bestemt sted giver nedsat signal. Det er telefonens antenneforhold, der ikke fungerer optimalt, og det betyder, at hvis man rører ved telefonens venstre side, bliver signalet kraftigt formindsket. Apple har tidligere erkendt problemerne med antennen og opfordret brugerne til at holde anderledes på telefonen, for at undgå at blokere for forbindelsen.

iPhone-brugerne kan gå ind på apple.com og vælge et hylster, som Apple så vil sende til dem.

- Og hvis du stadig ikke er tilfreds - hvad end du har fået et gratis cover eller ej - så kan du aflevere din iPhone 4 tilbage inden for 30 dage, hvis ikke den er beskadiget. Uden gebyr, siger Steve Jobs fra pressemødets scene.

Kun få utilfredse

Derudover pointerer han, at det kun er få af iPhonens brugere, der opfatter problemet som vigtigt nok til at rapportere det. Kun 0,55 procent af iPhone-kunderne har taget kontakt til kundeservice i Applecare med et antenneproblem.

- Og al vores data understøtter det faktum, at iPhone 4 er den bedste smartphone i verdenen. Der findes ikke nogen "antennagate", siger Steve Jobs.

Uanset hvad ser det ud som om, at iPhone 4 inden længe lander i de danske butikker. Mobilselskabet Telenor har annonceret, at kunderne kan kan få den i hænderne den 30. juli fra kl. 00.01.