Hongkong-demonstrationer koster internationale luksusmærker dyrt

Internationale luksusmærker mister kunder i tusindvis på grund af demonstrationerne i Hongkong. Luksusmærkerne lukker butikker, skærer i antallet af ansatte og må nedjustere forventningerne til årets resultat.

Turisterne vælger Hongkong fra, og det tvinger butikscentre og luksusbutikker til at lukke. Især købedygtige kinesere dropper at købe luksusvarer i et Hongkong, der er præget af hårde demonstrationer. Fold sammen
Læs mere
Foto: Foto: Philip Fong/AFP/Ritzau Scanpix

Velkommen til Hongkong. Asiens luksushovedstad. Stedet hvor velhavende kinesere med lommerne fulde af hård valuta traditionelt har købt deres Prada-tøj, Louis Vuitton-tasker og Rolex-ure.

Sådan var virkeligheden i hvert fald indtil for få måneder siden. I dag er de gyldne luksusdage erstattet af en virkelighed, hvor daglige demonstrationer og optøjer holder turisterne på lang afstand af byen, og hvor konsekvenserne kan ses i både gadebilledet og på fabrikker mange tusinde kilometer væk.

Hidtil har butikkerne levet højt på de tusinder og atter tusinder af turister fra Kina, der traditionelt er rejst til Hongkong for at få fingre i alt fra Prada og Louis Vuitton til Hermès' dyre tasker til priser, som er lavere end i Kina.

Hong Kong-borgere passerer ødelagt butik i Causeway Bay district, i Hong Kong. Fold sammen
Læs mere
Foto: Susana Vera/Reuters/Ritzau Scanpix.

Og mens ingen by formentlig har haft flere forhandlere af luksusmærkerne pr. kvadratkilometer end Hongkong, så har de internationale producenter af luksusmærker levet højt på et salg af luksusvarer alene i Hongkong, som for visse producenters vedkommende udgjorde helt op til ti procent af det samlede årlige salg.

Den samlede omsætning af luksusvarer i verden vurderes til at være på 285 mia. dollar på verdensplan, og HongKong har været blandt verdens fem vigtigste byer for luksusmærkerne.

Salget styrtdykker

I dag er virkeligheden en helt anden i Hongkong. Nye tal viser, at det samlede detailsalg i Hongkong faldt med hele 23 procent i august i forhold til samme periode i fjor.

Og når det gælder salget af luksusmærkerne, så er nedturen endnu værre. For tallene viser, at salget af smykker, tasker og ure, hvor Hongkong i årtier har været en førende destination for luksusturisterne, faldt med hele 47 procent i august, i forhold til samme måned i fjor.

Årsagen er den enkle, at der dårligt går en dag uden nye demonstrationer mod styret i Hongkong. Det trækker spor i gadebilledet, som er præget af hundreder af butikker, som ofte vælger at lukke, når der er optræk til nye demonstrationer, og af langt færre turister, som tager på shoppetur til Hongkong.

Karine Szegedi, partner i Deloitte i Schweiz

»Hong Kong er et varmt emne, og luksusmærkerne diskuterer, hvad de skal gøre. «


Og butikkerne i Hongkong er langtfra alene om at lide under de økonomiske konsekvenser af demonstrationerne.

Pas på vrede kinesere

En gennemgang af regnskaberne fra en række af verdens største producenter af luksusmærker viser, at de lider økonomisk på grund af Hongkong-krisen. Ejerne af mærker som Prada, Hugo Boss og Cartier har oplevet markant faldende salg, og enkelte har direkte nedjusteret forventningerne til årets resultat.

»Hongkong er et varmt emne, og luksusmærkerne diskuterer, hvad de skal gøre. Det ændrer ikke på, at de kinesiske forbrugere er de vigtigste overhovedet for luksusmærkerne,« siger Karine Szegedi, partner i Deloitte i Schweiz, til FT.com.

Udover at skulle manøvrere i et marked, som bremser helt op, så skal luksusmærkerne også finde en måde at være til stede i Hongkong på, hvor man ikke bliver tvunget til at vælge side mellem demonstranterne og de altafgørende kinesiske kunder på den anden side. Det indebærer stram styring af kommunikationen, ligesom flere har skruet ned for tilstedeværelsen på de sociale medier.