»Homeland« gjort til grin af graffitikunstnere

Tre graffitikunstnere skulle skabe flygtningelejrstemning til femte sæson af Homeland. De endte med at skrive slagord mod den amerikanske serie, som kun arabiskkyndige kan læse.

At de færreste vesterlændinge kan læse arabisk er blevet udnyttet af tre graffitikunstnere, som var blevet bedt om at skrive graffiti kulisserne til et afsnit af TV-serien Homeland. Billedet her er fra Cairo, og har intet med serien at gøre. Fold sammen
Læs mere
Foto: AHMED MAHMUD
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

JERUSALEM: Der er ren besked, på de mure Carrie Mathison går forbi i anden episode af femte sæson af serien Homeland.

»Homeland er racistisk«, står der på arabisk på en af murene. På en anden står der »Homeland er en joke, som ikke fik os til at grine«.

I femte sæsons andet afsnit, der blev vist på DR 2 onsdag kl. 21.30, befinder Carrie Mathison, spillet af Claire Danes, sig i en syrisk flygtningelejr. For at skabe de mest autentiske omgivelser hyrede produceren bag serien tre arabisktalende graffitikunstnere. Men ingen lagde mærke til, hvad de skrev på murene. At det i producernes øjne lignede Mellemøstens flygtningelejre var nok.

Men nu, efter at femte sæson har haft premiere i bl.a. USA, Australien og Storbritannien, har en del andre øjne set murene i den syriske »flygtningelejr«. Og de tre graffitikunstnere, Heba Amin, Caram Kapp og Stone, har samtidig offentliggjort en erklæring, hvori de forklarer, hvordan og hvorfor de endte med at latterliggøre en af de mest populære amerikanske serier.

De tre blev kontaktet i juni i år og fløj til Berlin, hvor optagelserne fandt sted.

»Vi var ikke lette at overtale på grund af seriens omdømme. Men så overvejede vi, hvad et øjebliks indblanding kunne dirigere videre af vores egen, og mange andres politiske misfornøjelse med serien. Det var vores tilskyndelse til at sige vores mening,« skriver de i erklæringen.

Ingen tjekkede nedsættende udsagn

I Berlin tegnede de løs på murene, uden at ordene blev tjekket.

»Indholdet havde ingen interesse,« skriver de og forklarer, hvordan produceren havde vist dem anti-Assad slagord, før de begyndte at tegne.

De omtaler serien som en »plakat, der dehumaniserer en hel region ved at fremstille umenneskeliggjorte personer i burkaer«.

Derfor endte de med at skrive alle mulige nedsættende udsagn om den serie, de arbejdede for under opholdet i Berlin.

»Homeland er ikke en serie«, og »Denne udsendelse repræsenterer ikke kunstnernes holdninger«, skrev de på murene.

Homeland har høje seertal i over alt i verden, men i mange af de lande, der portrætteres i serien, kritiseres den for at styrke fordomme mod muslimer, islam og muslimske lande.

I fjerde sæson blev Pakistans hovedstad, Islamabad, beskrevet som et »helvedes hul«, hvilket førte til en klage fra den pakistanske ambassade i Washington. Mange beskylder serien for at portrættere muslimer som terrorister, og andre kan ikke lide den, fordi den er baseret på en israelsk TV-serie om en kidnappet soldat.

I en tidligere sæson, hvor handlingen foregik i Libanons hovedstad, Beirut, kom serien også i modvind, fordi scenerne fra den berømte Hamra-gade var optaget i den israelske by Jaffa.

I en af scenerne ses Carrie Mathison gå gennem et libanesisk marked, som i virkeligheden er loppemarkedet i Jaffa. Også her sløsede producerne ved ikke at fjerne trøjer og skilte med hebraisk skrift og syvarmede lysestager, hvilket fik den libanesiske kulturminister til at true med et sagsanlæg.