Mens københavnerne betaler en årlig pris på mellem 215 kroner og 5.530 kroner for at få tilladelse til at parkere i et beboelsesområde, er omkostningerne til at eje en bil anderledes høje i Singapore.

Sådan har det altid været, men nu er prisen steget til et rekordhøjt niveau i den sydøstasiatiske bystat, som er blandt verdens rigeste lande. Det skriver CNN.

Ifølge mediet koster et tiårigt certifikat – en licens, som bilejere må erhverve sig for at få lov til at købe en bil – minimum 76.000 dollar. Det svarer til næsten 540.000 danske kroner. Det er fire gange så meget, som certifikatet kostede i 2020 ifølge tal fra landets trafikstyrelse. 

Og det er bare prisen på en standard kategori A-bil med en lille til mellemstor motor.

De bilejere, som vil have en større bil som for eksempel en suv (sport utility vehicle), skal betale 106.630 dollar for et tiårigt certifikat for en kategori B-licens. Det svarer til 757.000 danske kroner.

Dertil kommer udgifterne til selve bilen.

Priserne er en konsekvens af det såkaldte kvotesystem, som blev introduceret i Singapore i 1990 for at minimere trafikken og reducere CO₂-udledningen i en bystat, der er rig på mennesker, men fattig på plads. Landet har et indbyggertal på cirka seks millioner.

Samtidig har Singapore formået at bygge »et imponerende netværk af offentlig transport«, skriver CNN.

Priserne betyder imidlertid, at den gennemsnitlige indbygger ikke har råd til at købe en bil. 

Ricky Goh, en lokal bilforhandler, siger til CNN, at han »næsten besvimede«, da han hørte om den seneste prisstigning:

»Salget har i forvejen været dårligt. Det vil ovenikøbet blive endnu værre for erhvervslivet.« 

Wong Hui Min, som er mor til to, siger til mediet, at bilen er vigtig i hendes hverdag, fordi hun blandt andet bruger den til at transportere sine børn til eksempelvis svømmeundervisning.

»En gennemsnitlig singaporeansk familie skal spare op i flere år for at købe en bil, som kan hjælpe dem med deres behov,« siger hun og tilføjer: 

»Jeg ved ikke, om jeg har råd til at beholde min bil på den lange bane.«

Tilhængere af det såkaldte kvotesystem siger, at systemet har hjulpet med at skåne Singapore for den slags overbelastning, der ses i andre sydøstasiatiske hovedstæder som Bangkok, Jakarta og Hanoi. 

De peger samtidig på, at de indbyggere, der ikke har råd til at købe et certifikat, kan gøre brug af Singapores offentlige transport.