Her kan mysterie-flyet være landet

634 landingsbaner i Sydøstasien skønnes at være lange nok, til at det forsvundne rutefly fra Malaysia Airlines ville kunne være landet der.

New York-radiokanalen NWYC har lavet dette kort over mulige landingsbaner, MH370 kan have benyttet. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Myndighederne i Kina, Malaysia og en lang række andre asiatiske lande leder stadig med lys og lygte efter det forsvundne MH370-rutefly fra Malaysia Airlines med 239 personer om bord.

Ifølge nye oplysninger overvejer malaysiske efterforskere nu, om kaprere eller andre om bord kan have tvunget det ned i en højde på blot 1.500 meter cirka en time efter take off og ladet det flyve nordvest om den malaysiske halvø.

Ifølge eksperter betyder det, at flyet har kunnet flyve så længe, der var brændstof - syv-otte timer - uden at blive opdaget af radarer.

Teknikken er kendt fra bl.a. luftvåbenet og kaldes på engelsk terrain masking.

Det har dog, hvis oplysningerne fra avisen New Straits Times er korrekte, krævet dygtige piloter.

Det er nemlig krævende og farligt at navigere et fly i så lav højde i mørke, ligesom det ifølge eksperterne presser et så stort fly som en Boeing 777-200 ER til det yderste.

Men, skriver avisen, eksperterne er enige. Det kan lade sig gøre.

Samtidig når andre kilder frem til, at hvis flyet er fortsat med at flyve og ikke er havareret, så er der potentielt 634 steder, hvor den kan være landet.

De 634 steder er der landingsbaner på mindst 1.500 meter, hvilket der skal til, for at en Boeing 777 kan lande. Og de ligger alle inden for flyets potentielle flyveafstand, oplyser den amerikanske radiostation WNYC.

Herunder kan du se hele radiostationens kort:

Men hvis flyet er kapret, hvor er det så fløjet hen?

En ekspert vurderer over den svenske avis Aftonbladet, at det muligvis kan være landet på en nedlagt base i et land som Bangladesh, hvor luftkontrollen er mindre grundig i et land som Indien.

Angiveligt har de malaysiske myndigheder rettet henvendelse til Pakistan og bedt dem undersøge, om flyet kan være landet i Taliban-hjerteland i grænseområdet mellem Nordvestpakistan og Afghanistan.

Ifølge den svenske ekspert er der dog en ting, der taler imod en kapring: Ingen har endnu hævdet, de har kapret flyet.