Her er de vildeste historier fra News of the World

Det er ikke småting, der har stået i spalterne hos den snart lukkede skandale-avis.

News of the World kørte i 2001 historien 'Harry's Drugs Shame' om Prince Harry, som angiveligt havde røget hash. Blot en af mange kulørte historier fra skandaleavisen. Fold sammen
Læs mere
Foto: STEPHEN HIRD
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Kan du huske historierne om en joint-rygende Prins Harry, en kokainsniffende topbokser og David Beckham, der blev taget med bukserne nede sammen med sin assistent?

Det kan du, fordi den storsælgende britiske søndagsavis News of the World har serveret de saftige skandaler for læserne og resten af verden på et sølvfad.

Det var News of the World, der afslørede David Beckhams affære med Rebecca Loos. Det var News of the World, der kunne fremvise videooptagelser af den tidligere topbokser Ricky Hatton, der sniffer den ene bane kokain efter den anden. Og det var News of the World, der over flere omgange kastede lys på de massive korruptionsproblemer i cricketsporten. Og det er blot en brøkdel af avisens hårdtslående meritter.

Avisens stjernereporter, den pakistansk-britiske Mazher Mahmoud, har også en statistik, der taler for sig selv. Manden har angiveligt fået sat mere end 250 personer i fængsel gennem sit journalistiske virke på avisen. Mazher Mahmoud er desuden flere gange gået undercover som stenrig sheik i den afslørende journalistiks tjeneste.

Bl.a. i 2006, da svenske Sven-Göran Eriksson bed på maddingen og afslørede sin illoyalitet over for det engelske landshold, som han dengang var træner for. Han sagde til ’sheiken’, som lokkede med store pengesummer og et velbetalt job, at han hellere ville træne Aston Villa, og at han ville trække de store landsholdsprofiler med sig, hvis han fik jobbet. I stedet fik svenskerens popularitet blandt englænderne et knæk, han aldrig helt fik rettet op på.

Problemet med News of the World er så bare, at ikke alle avisens historier har vist sig at holde vand – for nu at sige det mildt.

Det bedste eksempel på dét er nok avisens ’afsløring’ af Formel 1-bossen Max Mosley som skabs-nazist. I 2008 bragte News of the World en opsigtsvækkende historie om, at Mosley havde købt 5 prostituerede og deltaget i et sadomasochistisk orgie med nazistiske overtoner, historien naturligvis ledsaget af særdeles pikante billeder.

Men en dommer afgjorde, at News of the World intet belæg havde for de belastende påstande. Specielt det nazistiske element var uunderbygget, og News of the World blev tvunget til at bringe en ydmygende, stort opslået undskyldning til Mosley i spalterne, ligesom han fik tilkendt en erstatning på 600.000 kroner. Læg dertil sagsomkostninger på 4,5 mio. kroner, som News of the World også måtte bløde.

Derudover har en lang række berømtheder et ganske anstrengt forhold til avisen, fordi de er blevet hængt ud i mere eller mindre sandfærdigheder historier. Fodboldspillerne Wayne Rooney, David Beckham og Ashley Cole har alle vundet erstatningssager mod News of the World.

Men på søndag er det hele slut. Avisen, der har 168 år på bagen, udkommer for sidste gang. News of the Worlds ejer, News International, har trukket stikket på avisen i kølvandet på aflytningsskandalen, hvor det er kommet frem, at News of the World har aflyttet op mod 4000 personers telefoner i jagten på historier.

Aflytningerne har blandt andet obstrueret politiets arbejde og fået et sørgende forældrepar til at tro, at der var håb for deres døde datter, fordi der var aktivitet på hendes mobiltelefon. Det var imidlertid News of the World, der stod for den aktivitet.