Grækenland betaler gæld til Tyskland i oliven og kunst

Tyskland og Grækenland bliver sjældent nævnt i samme sætning, uden at det handler om uendelig gæld.

Foto: Søren Bidstrup

Kan Grækenlands gæld til Tyskland betales tilbage i oliven og kunst? Det er det spørgsmål, som en af de 160 kunstnere stiller, der fra i lørdags har udstillet sit værk i Athens Nationale Museum for Moderne Kunst.

Installationen består af tusinder af grønne og sorte oliven og bærer navnet »Tilbagebetaling af græsk gæld til Tyskland med oliven og kunst«.

Den anerkendte internationale kunstudstilling Documenta, der er en af verdens allerstørste, bliver for første gang afholdt uden for den tyske by Kassel, nemlig i Grækenlands hovedstad – og hedder i år »Lær af Athen«.

Ud over museet bliver både biografer, biblioteker og torve taget i brug, så installationerne fylder frem til 16. juli hele byen med politisk kunst, der primært reflekterer over den økonomiske krise og flygtningesituationen

Grækenlands betændte forhold til Tyskland, der lige nu er på sit højeste – eller måske rettere laveste – i forhandlingerne om den nye lånepakke, er en af de væsentligste grunde til, at udstillingen for første gang har forladt Tyskland. For nu vil Documenta midt i al elendigheden forene de to lande gennem kunsten. Repræsentanter for Documenta siger ifølge nyheds- bureauet Reuters, at Grækenlands hovedrolle i EUs finans- og immigrantionskrise var udslagsgivende for beslutningen.

Udstillingen vil også blive vist i Kassel i Tyskland fra 10. juni til 17. september.

Siden Documenta i 1955 åbnede sin første udstilling, er den blevet afholdt hvert femte år og kun i Kassel – altså indtil nu. Sidste gang, i 2012, besøgte flere end 900.000 gæster udstillingen.

Documenta er en af verdens mest anerkendte kunstudstillinger og kendt for sin avant-gardekunst og sit mod til at adressere komplicerede, politiske problemstillinger.

Den tyske kunstner og lærer Arnold Bode grundlagde udstillingen i årene efter Anden Verdenskrig, hvor hans kunst – ligesom mange andres – havde været forbudt af nazisterne. Hans mål var at provokere og vække det tyske samfund med international og moderne kunst. Han mente, at det var gået i stå og havde brug for nytænkning for at vågne op og genopfinde sig selv.

Det må være op til den enkelte at vurdere, om det er samme opvågning, Documenta i år signalerer, at Tyskland har brug for efter de utallige stramme krav og nedskæringer, som den tyske kansler, Angela Merkel, har krævet af Grækenland.

Men Documentas kunstneriske direktør, Adam Szymczyk, forklarer til Reuters, at han har oplevet processen med at organisere udstillingen i Athen som ekstremt svær, fantastisk smuk og ikke mindst en rejse, der først lige er begyndt.