Google reklamerer for falske abortklinikker: Overtaler gravide kvinder til at beholde barnet

Google har givet knap en million kroner i annoncer til antiabortklinikker. De har brugt annoncerne til at nå ud til kvinder, der overvejer abort, så de kan tale dem fra det.

Foto: Hannah Mckay

Hvis du går på Google i USA og søger efter en abortklinik, vil der dukke reklamer op for klinikker, der vil hjælpe dig.

Det gælder for eksempel The Obria Group, som Google har givet knap en million kroner til i annoncer. Men The Obria Group vil ikke hjælpe dig med at få en abort. De vil hjælpe dig med at undgå abort. Det skriver The Guardian.

The Obria Groups klinikker, som er finansieret af katolske organisationer, modtog et legat på knap 800.000 kroner af Google i 2015. Det har gjort det muligt for organisationen at reklamere gratis på Google. I 2011 modtog The Obria Group knap 200.000 kroner.

The Obria Groups reklamer antyder, at de på deres klinikker tilbyder abort, selv om de faktisk er imod både abort og prævention. I stedet arbejder de for at tale kvinder fra at få abort og rådgiver dem om alternativer til at afbryde en graviditet, skriver The Guardian.

Det er ikke første gang, at Googles legater – som bliver uddelt hvert år for at støtte og hjælpe NGOer med at nå bredere ud – er landet i lommerne hos organisationer, som udgiver sig for at tilbyde abort til kvinder, men i virkeligheden bruger kræfter på at tale kvinder fra at afbryde deres graviditet, skriver The Guardian.

I 2014 opdagede en amerikansk organisation, som arbejder for kvinders ret til at vælge abort, at Google reklamerede for flere såkaldte »krisegraviditetscentre« – altså klinikker, der som The Obria Group ikke tilbyder abort, men rådgiver kvinder om alternativer til at afbryde en graviditet.

Omtrent 79 procent af dem antydede i deres reklamer og annoncer, at de tilbød abort, selv om de ikke gør det, kom det dengang frem. Flere misvisende annoncer og reklamer blev dengang fjernet, fordi de var i strid med Googles retningslinjer for annoncer.

The Obria Group har klinikker over hele USA, og mange af dem er ofte placeret tæt på de amerikanske Planned Parenthood-klinikker, som faktisk tilbyder abort, skriver The Guardian.

I 2018 fik Google Maps kritik for at lede kvinder, der søgte efter abortklinikker, til de såkaldte krisegraviditetscentre i stedet. Samtidig blev Planned Parenthood nedprioriteret i Google-søgninger, lød det dengang.

Alice Huling er konsulent for Campaign for Accountability – en organisation, der kæmper for statslig støtte til abortklinikker. Hun kalder reklamerne for misinformation og bemærker, at Google ofte er det første sted, en kvinde kigger efter en løsning, når hun har en uønsket graviditet.

»Google burde ikke tillade disse centre at bruge deres platform til at levere misinformation til gravide kvinder,« siger hun til The Guardian.