Generaladvokat afviser Scandlines i sag om Femern-støtte

EU-retten kom i 2018 frem til, at støtten til landanlæg ikke fordrejer konkurrencen eller påvirker samhandlen.

En generaladvokat ved EU-Domstolen mener, at Scandlines' appeller bør afvises. Generaladvokaten mener ikke, at EU-Retten begik fejl i afgørelse fra 2018. Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

EU-retten begik ifølge Scandlines og Stena Line stribevis af fejl i en afgørelse fra 2018 om statsstøtte til forbindelsen under Femern Bælt, men det er generaladvokaten ved EU-Domstolen i Luxembourg uenig i.

Generaladvokaten når torsdag frem til, at denne specifikke appel fra Scandlines og Stena Line i 2019 bør afvises. Andre sager kører fortsat.

Der er tale om et forslag til en dom, mens den endelige afgørelse ventes senere.

Torsdagens forslag til en afgørelse er desuden blot en del af et samlet sagskompleks om færgeselskaberne og statsstøtte til den faste forbindelse.

I 2020 godkendte EU-Kommissionen således igen statsstøtte til projektet, og den sag har færgeselskaberne også appelleret.

»Vi afventer dommen. Dette er kun en udtalelse, og vi afventer derfor den endelige dom. Vi vil gerne gøre opmærksom på, at det her kun er en mindre del af den afgørelse, der kom i 2018. Og der er intet nyt om godkendelsen i 2020,« siger presse- og kommunikationschef i Scandlines Anette Ustrup Svendsen.

Scandlines og Stena Line havde anlagt sag med en række påstande om, at EU-Rettens afgørelse var behæftet med fejl.

Scandlines har flere ruter mellem Danmark og Tyskland, blandt andet en over Femern Bælt.

Selskabet har over en længere årrække kæmpet imod statslig støtte til den fremtidige konkurrent: Den faste forbindelse under bæltet.

Stena Lines har flere ruter mellem Sverige og Tyskland.

I 2018 gennemgik EU-retten flere spørgsmål i sagen. Og den afgørelse var ifølge Scandlines fyldt med fejl og mangler.

EU-retten slog i 2018 fast, at EU-Kommissionen havde håndteret sagen korrekt ved blandt andet at sige, at støtten til forbindelsens landanlæg hverken vil fordreje konkurrencen eller påvirke samhandlen mellem medlemsstaterne.

Og at denne støtte derfor ikke udgør statsstøtte.

Generaladvokaten når dermed frem til, at appelsagen fra færgeselskaberne bør afvises.

/ritzau/