Fyret af PKK

ROJ TV benægter enhver forbindelse til terrorgruppen PKK. Hvordan skal man så forklare, at et sendebud fra PKK kantroppe op på den kurdiske TV-stations hovedkontor i København og true en ansat og hans familie på livet - og fyre ham?

ROJ TVs daværende direktør Manouchehr Zonoozi (t.h.) mødtes under en rejse til Nordirak i 2006 med PKK-manden Abdullah Sen aka »Hamza« (t.v.). Efterfølgende blev Zonoozi fyret fra ROJ TV af Hamza. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Manden går under navnet »Hamza«. Han er klædt i et gråt jakkesæt.

»Vi siger det her med dyb oprigtighed,« begynder Hamza og gør dermed klart, at han taler på vegne af en større autoritet:

»Apo sagde: Gå og sig det til ham.«

Zonoozi behøver ingen oversættelse.

»Apo« er PKKs grundlægger og absolutte leder, Abdullah Öcalan, der sidder fængslet på livstid i Tyrkiet. Hamza er med andre ord i Danmark som udsending for PKK og Öcalan, og han er her for at fyre Manouchehr Zonoozi fra sin stilling i ROJ TV. Zonoozi var administrerende direktør for den kurdiske TV-station fra dens fødsel i 2004 til marts 2008, hvorefter han fortsatte som almindelig ansat. Indtil dette møde med Hamza. På grund af et økonomisk mellemværende skal Zonoozi helt ud, lyder beskeden fra PKK-manden:

»Vi er her som dine venner, men hvis du ændrer tone, så vil tingene ændre sig. Vi kan også ændre vores tone.«

Zonoozi bliver vred. Hamza afbryder ham: »Det er din egen beslutning. Vi blander os ikke, men vi vil gerne have, at du og din familie skal leve.«

Zonoozi: »Du skal ikke blande min familie ind i det her.«

Hamza: »Det er dit valg.«

Men Berlingske Tidende har i serien om »Den Kurdiske Forbindelse« skabt alvorlig tvivl om ROJ TVs troværdighed. I løbet af de seneste måneder har vi afdækket, at der på højeste niveau er kontakter mellem ROJ TV og PKK:

Vi har fremlagt fotos af ROJ TVs øverste chefer i selskab med PKK-lederne Murat Karayilan, Zübeyir Aydar og Remzi Kartal.

Vi har dokumenteret, at en tidligere livvagt og personlig assistent for Öcalan i dag ejer en femtedel af det danske moderselskab bag ROJ TV og sidder i TV-stationens bestyrelse.

Vi har afsløret, at Den Kurdiske Kulturfond ikke - som loven ellers kræver - kan redegøre for, hvor de 118 mio. kr., som fonden har givet ROJ TV, kommer fra. Politiet mistænker fonden for hvidvask af PKK-penge.

Oven på alle disse oplysninger kan vi i dag offentliggøre de bemærkelsesværdige detaljer fra samtalen mellem Hamza og Manouchehr Zonoozi i juni 2008. De nye oplysninger er hentet fra en hidtil hemmelig lydoptagelse. Berlingske Tidende har været i besiddelse af optagelsen siden foråret, men efter anmodning fra Københavns Politi har redaktionen valgt først at offentliggøre indholdet af samtalen nu. Politiet har frygtet, at en tidligere offentliggørelse kunne alarmere Hamza og give ham mulighed for at flygte ud af Europa. Nu er politiet imidlertid af den opfattelse, at Hamza allerede er søgt i sikkerhed - formentlig i PKK-lejre i Nordirak.

Optagelsen af samtalen mellem Hamza og Zonoozi er foretaget af Zonoozi selv med en skjult båndoptager. I tiden op til sin fyring frygtede han for sin sikkerhed og optog alle sine samtaler og møder for at kunne dokumentere, hvad der blev sagt og gjort. Truslerne fra Hamza viser, at Zonoozi havde god grund til at være bekymret.

»Jeg kom tidligt ind på kontoret. Måske klokken halv syv eller syv. Jeg kommer ind, og så kommer Hamza pludselig gående gennem lokalerne, og jeg får et chok,« siger Manouchehr Zonoozi til Berlingske Tidende.

Zonoozi kendte i forvejen til Hamza. De to mænd havde mødtes i en PKK-træningslejr i Irak i 2006 - altså to år inden deres samtale i København i juni 2008. De var endda blevet fotograferet sammen.

»Vi brød os ikke så godt om hinanden, så jeg havde ikke lyst til at snakke med ham. Men han sagde, at han havde en vigtig besked. Derfor gik jeg ind til mit skrivebord og hentede min båndoptager, og jeg tændte den og puttede den i lommen. Vi sad så over for hinanden ved det store mødebord i en time. Det var meget ubehageligt og rystende. Han ville, at jeg skulle gøre, ligesom de sagde. Altså ligesom PKK sagde,« siger Zonoozi.

PKK er berygtet for at være nådesløs over for sine egne, hvis de kommer på tværs af gruppens mål, og PKK har især i 1980erne foretaget adskillige likvideringer af afhoppere i såvel Tyrkiet som i det øvrige Europa. Måske endda også herhjemme. Kurderen Mustafa Tangüner var stukket af fra PKK og blev i 1985 fundet død i Brøndby Strand - dræbt af to pistolskud i hovedet affyret på klos hold. Drabet er aldrig opklaret, men i det kurdisk-tyrkiske miljø er det en udbredt opfattelse, at PKK stod bag. Der er også kendte eksempler på PKK-trusler mod herboende tyrkere.

»Da samtalen sluttede, ville han tvinge mig til at underskrive et brev, hvor jeg solgte mine aktier i selskabet. Jeg nægtede og sagde, at jeg ville vende tilbage. Han ville give mig hånden, men jeg ville ikke give ham hånden. I er ikke mine venner længere, sagde jeg til ham. Jeg var meget sur.«

Efterfølgende er Zonoozi blevet dømt til at skylde ROJ TV 500.000 kr. Han mener, at det er ren og skær afpresning og nægter at betale.

Den tidligere ROJ-direktør gik til dansk politi med sin viden og dokumentation i april 2009. I marts i år valgte han at stå frem i frustration over, at efterforskningen trækker ud.

Berlingske Tidende har forelagt ROJ TVs bestyrelsesformand, Henrik C. Winkel, de nye oplysninger og spurgt ham, hvordan det hænger sammen, at et sendebud fra PKK og Öcalan kan møde op på ROJ TVs kontor i København og fyre en ansat - og tillige true ham og hans familie på livet - når nu ROJ TV benægter at have forbindelse til PKK? ROJ TV har ikke besvaret vores henvendelse.

Københavns Politi ønsker ikke at kommentere sagen, der er sendt videre til Statsadvokaten for København.