Fratrådt TV 2-chef bryder tavshed om falsk artikel: »Jeg var i chok«

Tidligere TV 2-redaktionschef Ulla Østergaard afviser, at hun bærer hele skylden for fejlagtige anklager mod en toppolitiker midt under valgkampen i Grønland. Det sker, efter hendes rolle i sagen er blevet fremhævet i en intern undersøgelse fra TV 2.

Tidligere redaktionschef på TV 2, Ulla Østergaard (til højre), mener ikke, at hun er alene om ansvaret for en fejlagtig artikel om Grønlands nuværende landsstyreformand. Hun forlod sin stilling på TV 2 i juni som følge af sagen. Fold sammen
Læs mere
Foto: DR
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Ulla Østergaard har ikke udtalt sig om sagen siden sin fratrædelse fra TV 2 i juni. Nu bryder den tidligere redaktionschef tavsheden.

Det sker, efter en intern undersøgelse fra tv-stationen udpeger den tidligere TV 2-chef som en hovedansvarlig for et forløb, der førte til offentliggørelse af alvorlige og fejlagtige beskyldninger mod en kandidat midt i den grønlandske valgkamp.

Ulla Østergaard erkender sit ansvar som redaktionschef. Men hun mener ikke, at hun bærer hele skylden for artiklen, der blev blevet skrevet af to TV 2-journalister.

»Der er forskel på ansvar og skyld, og der er ingen tvivl om, at jeg bærer det formelle hovedansvar, for det der er sket,« siger hun.

»Men jeg har så – som journalist i 30 år – aldrig været nødt til at spørge en af mine chefer om, hvorvidt man skulle researche en historie til bunds eller høre modparten. Og jeg er blevet forsikret om, at modparten blev hørt,« siger Ulla Østergaard.

Ingen tvivl

Den omstridte artikel blev offentliggjort fire dage før valget i Grønland i april. Artiklen anklagede valgets frontløber, Múte B. Egede, for at have brudt regler om inhabilitet og sammenblandet politiske og privatøkonomiske interesser.

Anklagerne holdt imidlertid ikke vand, artiklen blev trukket tilbage, og ifølge TV 2s seneste undersøgelse var det særligt kritisabelt, at Múte B. Egede »ikke fik mulighed for at kommentere beskyldningerne inden udgivelsen«.

Múte B. Egede har siden varslet en politianmeldelse af TV 2 for injurier.

Kulegravningen af forløbet er gennemført af Lars Bennike, der har titel af seernes redaktør på TV 2. Han »ikke er i tvivl om«, at redaktionschef Ulla Østergaard havde et »afgørende ansvar for at artiklen langfredag 2. april 2021 ikke blev lagt ned inden udgivelsen,« skriver han i undersøgelsen.

Undersøgelsen peger samtidig på, at »både reporteren og redaktøren på tv2.dk bærer deres betydelige del af ansvaret«.

Ulla Østergaard erkender sit ansvar. Men hun erklærer sig »chokeret« over, at Múte B. Egede ikke var blevet hørt i den publicerede artikel.

Så det var din opfattelse, at han var blevet konfronteret med anklagerne?

»Ja, jeg har aldrig prøvet at modparten i en kritisk historie ikke er blevet hørt. Men jeg bærer det formelle ansvar som redaktionschef. Og det er et ansvar jeg har påtaget mig, da jeg valgte at sige min stilling op for ikke at skade TV 2,« siger Ulla Østergaard.

Af redegørelsen fremgår det også, at en journalist »følte sig presset af chefen til at lave historien«. Også den udlægning er Ulla Østergaard uenig i.

»Jeg har aldrig presset nogen medarbejder, men det burde jeg måske have gjort, så kunne det være, at historien var blevet researchet ordentligt,« siger Ulla Østergaard.

Pressede du på for at historien skulle laves?

»Jeg har ikke presset nogen. Jeg har sagt, at det kunne være en interessant historie, hvis – punkt ét – den holder, hvis – punkt to – den bliver researchet og punkt tre, hvis man hører modparten. Det behøver man ikke være redaktionschef for at vide. Det lærer man på modul et af de tre journalistuddannelser,« siger Ulla Østergaard.

Hverken købt eller betalt

»Jeg er blevet forsikret om, at man havde ringet og skrevet til Múte B. Egede, og jeg fik et chok, da jeg efterfølgende snakkede med ham, og jeg fandt ud af, at han åbenbart ikke var blevet hørt. Der blev jeg chokeret,« siger Ulla Østergaard om de TV 2-medarbejdere, der arbejdede på artiklen.

Hvorfor mente du, at det var en god historie at arbejde videre med med det kendskab, du havde i begyndelsen?

»Det gider jeg ikke gå ind i. Vi får alle sammen tips, og så tænker man, at nogle skal man kigge på og se, om de holder i virkeligheden. Men det kræver ordentlig research. Der er mange historier, der dør, når man hører modparten,« siger Ulla Østergaard.

Hun afviser også at afsløre eller drøfte kilden til det tip, der dannede baggrund for artiklen. Hun vil heller ikke forholde sig til, om kilden – som nogle grønlandske og danske politikere frygter – kan dække over et forsøg på valgpåvirkning fra kommercielle eller storpolitiske interesser.

»Det har jeg ingen kommentarer til. Men som det står tydeligt i redegørelsen, så er jeg hverken købt eller betalt af russiske eller kinesiske interesser,« siger Ulla Østergaard.

»Jeg kan bekræfte, at jeg hverken er købt eller betalt af den første, den anden eller den tredje,« siger hun.

Er der noget, du fortryder, når du ser tilbage på denne sag?

»Ja, der er noget, jeg fortryder. Jeg fortryder, at den artikel blev produceret. Det var et dårligt stykke journalistisk håndværk, og det er derfor, at jeg har taget konsekvensen og sagt mit job op,« siger Ulla Østergaard.