Frankrigs efterretningstjeneste vil aflytte Fortnite-gamere

Aflytning af populære multiplayerspil som Fortnite, World of Warcraft og Counter Strike kan måske afsløre ekstremister og deres kommunikation, mener svensk ekspert.

Foto: BENOIT TESSIER

Med mere end 200 millioner spillere verden over har multiplayer-spillet Fortnite nu fanget den franske efterretningstjenestes opmærksomhed. For hvad snakker gamerne egentlig om, når de spiller?

Det er spørgsmålet, der har fået Frankrigs efterretningstjeneste, DGSE, til at slå en ny praktikantstilling op.

Praktikantens mission bliver at kortlægge de mest populære multiplayer-spil, såsom Fortnite, World of Warcraft, Counter Strike og lignende, for så at finde ud »mulige computerfejl« i spillene – så Frankrigs efterretningstjeneste kan aflytte, hvad spillerne taler om, når de er online.

Det skriver franske Le Monde og svenske SVT.

Det kommer ikke bag på Gazmend Huskaj, der er professor i cyberoperationer på Sveriges Forsvarshøjskole. Han forklarer svenske SVT, at det kan være en mulig måde at spore mistænkte ekstremisters netværkstrafik på.

»Mistænkte kan være logget ind i spillene og have konti der. Det kan være, de døber deres karakterer efter noget, som antyder, at de er ekstremistiske, eller slutter sig til fremmede grupper,« siger han til SVT.

Ifølge Le Monde vil den franske efterretningstjeneste i 2019 rekruttere 400 personer, som har gode tekniske færdigheder. De kan muligvis blive sat til at aflytte de mange onlinespil, skriver den franske avis.

Frankrig er ikke det første land, der vil overvåge multiplayer-spil. I 2013 afslørede whistlebloweren Edward Snowden, at USAs Nationale Sikkerhedsagentur (NSA) havde udspioneret og aflyttet gamere i World of Warcraft. Det samme gjorde britiske agenter.

Overvågningen foregik dengang ved, at FBI- og CIA-agenter oprettede profiler på tjenesten og infiltrerede spillene med såkaldte avatars, som de brugte til at aflytte andre gamere med, skrev The Guardian dengang.