Folkehelte var markedsførings-strateger

Polarforskerne Roald Amundsen og Fritjof Nansen var megastjerner i deres samtid, og de holdt sig ikke for gode til at iscenesætte og promovere sig selv.

En ny udstilling viser de store norske polarfarer Roald Amundsen (billedet) og Fritjof Nansen som endog meget dygtige til at iscenesætte sig selv i billeder. Fold sammen
Læs mere
Foto: SEARCH FOR AMUNDSEN / HANDOUT

Roald Amundsen og Fritjof Nansen var for datidens nordmænd, hvad Justin Bieber og Lionel Messi er for nutidens unge.

De to norske polarfarer var megastjerner i deres samtid. De holdt sig ikke for gode til at iscenesætte og promovere sig selv med billeder og events, der bringer mindelser om markedsføring anno 2011.

Det fremgår af en ny billedudstilling, og bog i samme forbindelse, på Nasjonalbiblioteket i Oslo, der viser en lang række billeder af de to polarhelte.

Udstillingen hedder "Norske polarheltbilder 1888-1928", og der i forbindelse med udstillingen oprettet et virtuelt univers.

Polarbillede taget i norsk strandkant

De kunne rydde forsider, kunne de. Og de forstod at formidle en god historie uden at lade sig forstyrre af virkeligheden.

Da Roald Amundsen (1872-1928) i december 1911 vandt kapløbet om at komme først til Sydpolen, blev nyheden illustreret med en hvilende eventyrer i sneen iført skindtøj, inden han kæmper sig videre mod Sydpolen.

Billedet var dog ikke fra Antarktis, men taget i strandkanten ved hans villa i Svartskog en fredelig vinterdag.

At de kunne lide at vise sig frem, vidner de mange poserende billeder om.

Optrådte splitternøgen

Fritjof Nansen (1861-1930) gik skridtet videre og poserede splitternøgen som en slags side ni-mand. Billederne tog han dog selv, og det var ikke tiltænkt til offentliggørelse.

Da billederne af ham in natura kom frem i den brede norske offentlighed i forbindelse med en bog for nylig, vakte de stor opsigt.

Norske NRK beskriver i forbindelse med en omtale af udstillingen Fritjof Nansen som "et sexsymbol".

Den store nordmand var blandt meget andet i 1888 leder af den første ekspedition, der formåede at krydse indlandsisen i Grønland. I 1922 modtog han Nobels fredspris.

De to helte lod sig gerne bruge i reklamer for tobak og alkohol. Ja, sågar sardindåser blev prydet med billeder af stålsatte mænd i barske omgivelser.