Førende flyekspert rejser skarp kritik efter voldsomt flystyrt med 179 dræbte: »Den slags struktur burde ikke være der«

Efter et dødeligt og voldsomt flystyrt, rejses nu kritik af den betonmur på landingsbanen, som flyet kolliderede med. Havde muren ikke været der, havde flere overlevet, lyder det fra en førende flyekspert.

Søndag styrtede et fly ned i Sydkorea, hvor næsten alle døde.

Kun to personer fra kabinepersonalet er overlevet ud af de i alt 181 ombord.

Lidt over klokken ni lokal tid forsøger et passagerfly fra Bangkok at lande i Muan International Airport i Sydkorea. Men flystellet kan ikke udløses, og flyet glider langs landingsbanen i en høj fart.

Flyet styrter derefter ind i en betonmur tæt på landingsbanens hegn. Muren er en konstruktion med antenner på, lavet til at hjælpe fly med at navigere.

Flyets krop deles i to, og der sker en eksplosion med store flammer og sort røg.

En enorm røgsky og store flammer kunne ses fra flyet efter styrtet. Handout/AFP/Ritzau Scanpix

Myndighederne er i øjeblikket ved at undersøge den nøjagtige årsag til ulykken, men der rejser sig en del spørgsmål om netop den betonmur, som flyet kolliderede med.

Flere kilder er begyndt at stille sig kritisk overfor både murens betonstruktur og placering.

I den sydlige ende af landingsbane 19, tæt på et hegn, stod konstruktionen og har gjort det i mange år.

I de fleste lufthavne er der lignende konstruktioner.

Men havde muren ikke været der, var flere ombord overlevet. Det vurderer den førende flysikkerhedsekspert David Learmount til Sky News, som kalder kollisionen et »afgørende øjeblik« i katastrofen.

Han mener ikke, at der er en retfærdiggørelse for, at muren er placeret, hvor den er. Faktisk mener han også, at det er »på grænsen til kriminelt« at have den der.

»Den slags struktur burde ikke være der. Det er forfærdeligt. Det er utroligt forfærdeligt«.

Smuk landing, givet omstændighederne

Flyeksperten påpeger, at de fleste lufthavne har sådan et antennesystem bygget af andre blødere materialer, som kan kollapse.

Han mener desuden, at personerne ombord ville have en god chance for at overleve landingen, på trods af den høje hastighed.

Der er nemlig plads efter muren, til at flyveren kunne køre videre gennem et hegn og stoppe på en tilstødende mark.

»Givet den situation han (piloten, red.) var i, landede han flyet, så godt som han kunne. De kører meget hurtigt, men flyet er stadig intakt, da det glider langs jorden,« forklarer David Learmount til det britiske medie.

Redningsarbejdet har hele søndagen været enormt. Kim Soo-Hyeon/Reuters/Ritzau Scanpix

Flere andre eksperter deler også bekymring om muren. 

Heriblandt luftfartsekspert Sally Gethin, som dog ikke er enig i, at alle havde overlevet, hvis muren ikke var der.

Det sydkoreanske medie Yonhap skriver også, at nogle eksperter rejser spørgsmål om muren.

Anonyme kilder udtaler til mediet, at der ikke er grund til at bygge en betonmur, selvom der er brug for antenner på landingsbanen.

Selve betonstrukturen er to meter høj, og med antennerne er den fire meter høj.

»Jeg har set mange antenner i mange lufthavne, men det er første gang, jeg har set sådan en type. Selv hvis du vil gøre antennen højere, er der ingen grund til at bygge en betonvæg,« siger en pilot, der udtaler sig anonymt til Yonhap.

Da flyet ramte muren, delte det sig i to. Kun halen bevarede sin form.

Nedenfor kan du se en video af styrtet. Berlingske advarer om voldsomme billeder.