En uafhængig FN-undersøgelseskommission siger mandag, at Israel bevidst har målrettet angreb mod børn i Gaza.

Det skriver FN's uafhængige internationale undersøgelseskommission om menneskerettighedssituationen i de besatte palæstinensiske områder i en rapport.

Kommissionen taler ikke på vegne af FN.

- Beviser viser, at palæstinensiske børn bevidst er blevet målrettet og dræbt af de israelske sikkerhedsstyrker, siger Srinivasan Muralidhar, der er formand for kommissionen, i en pressemeddelelse mandag.

- Selv efter våbenhvilen i oktober 2025 bliver børn fortsat dræbt og alvorligt såret.

Kommissionen skriver i pressemeddelelsen, at den bevidste målretning mod børn er et af de "centrale elementer, der fastslår, at de israelske myndigheder og sikkerhedsstyrker har haft en folkemordshensigt om helt eller delvist at udrydde den palæstinensiske befolkningsgruppe i Gaza.

Det er den samme kommission, som tilbage i september 2025 fastslog, at Israel siden oktober 2023 har begået folkedrab i Gazastriben med "hensigt om at udslette palæstinenserne" i området.

Det skrev nyhedsbureauet AFP dengang.

I sidste uge sagde Unicef, at 265 børn er blevet dræbt, siden våbenhvilen indtrådte.

Unicef-talsperson James Elder sagde i en pressemeddelelse, at det svarede til, at der i gennemsnit blev dræbt ét barn hver eneste dag i mere end otte måneder.

- Lad os gøre det helt klart, hvad det her betyder. Disse børn blev ikke dræbt i et krigsområde. De blev dræbt i deres hjem. I deres skoler. Mens de spillede fodbold. Mens de fiskede. De blev skudt, bombet og ramt af droner, sagde han.

/ritzau/