Flysikkerheden sendt til tælling

Nedstyrtningen af endnu et fly i egyptisk luftrum skaber jubel i Raqqa og rejser alvorlige sikkerhedsspørgsmål. Hvis der er tale om terror, har hele Europa et akut problem med flysikkerheden.

Dette Egypt Air-fly taxier ud på startbanen i Roissy-Charles de Gaulle-lufthavnen nær Paris, hvor også det forulykkede fly tidligere torsdag var lettet fra. Foto: Thomas Samson/AFP Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

To næsten identiske beskrivelser med syv måneders mellemrum.

I oktober 2015 så lokale egyptere i Sinai en ildkugle styrte mod jorden. Torsdag så græske skibspassagerer nøjagtig det samme over Middelhavet. I Sinai blev vragdelene fra Metrojet-flyet med 224 personer om bord hurtigt fundet. At det var en terrorhandling, der bragte flyet ned, tog mindst en uge at konkludere. Torsdag gik der næsten 12 timer, inden de første vragrester fra Egypt Air-flyet fra Paris til Cairo blev spottet i bølgerne ved den græske ø Karpathos. Men i dette tilfælde er det fra begyndelsen teorien om et terrorangreb, der fører an.

Både de egyptiske myndigheder, den russiske efterretningstjeneste og israelske myndigheder sagde torsdag, at de ser terror som den mest sandsynlige årsag til flystyrtet. En tidligere egyptisk minister antydede, at piloten havde mistet herredømmet, mens sociale medier flød over med jubel fra en bred blanding af islamister lige fra Det Muslimske Broderskab i Egypten til Islamsik Stat i Raqqa. Indtil sent torsdag havde ingen terrororganisation officielt taget ansvar for flystyrtet.

Sagen vil først blive endeligt opklaret, når vragdele og den sorte boks er fundet og analyseret. Hvis der er tale om terror, er det først og fremmest endnu et hårdt slag mod Egypten, fordi landet stadig ikke er kommet sig over bombningen af Metrojet-flyet. Landets turisme er så godt som ikke eksisterende, og vestlige flyselskaber, der netop var ved at overveje at genoptage flytrafikken til Cairo og feriestederne i Sinai, er atter blevet skræmt efter torsdagens hændelse.

Flere scenarier

Men i modsætning til Metrojet-bomningen omfatter terrorspekulationerne også Frankrig og EU. For hvis der er tale om terror, er det denne gang en af de største europæiske lufthavne, og ikke en lille provinsiel egyptisk badeby-lufthavn, der er blevet penetreret.

Hvis flystyrtet rent faktisk var en terroraktion, er der flere scenarier for, hvordan det kan være foregået. Alle scenarier placerer dele eller hele ansvaret hos de ansvarlige for flysikkerheden i Paris.

Det første scenarie er, at en sprængladning blev smuglet om bord på flyet, allerede inden det lettede fra Cairo mod Paris, og at bomben først er blevet bragt til sprængning på hjemvejen. De franske myndigheder har i det tilfælde stadig ansvar for at sikre, at der ikke er suspekte pakker om bord.

Det andet scenarie er, at en terrororganisation har fået hjælp fra en lufthavnsmedarbejder i Paris til at smugle en sprængladning om bord.

Det tredje scenarie er, at en terrorist er sluppet igennem sikkerhedstjekket i Paris og har tvunget flyet ned. Enten ved at tage kontrol med cockpittet, komme i ildkamp med de tre sikkerhedsvagter, der var om bord, eller ved at smugle sprængstoffer om bord. Også i det tilfælde placeres hele ansvaret for episoden i Paris.

En fjerde mulig forklaring kan være, at en af de egyptiske sikkerhedsvagter har haft en såkaldt dobbeltrolle, efter at vedkommende er blevet hvervet af en terrororganisation. Han kan have udnyttet sin position som måske bevæbnet sikkerhedsvagt til at udføre et terrorangreb om bord og hermed bringe flyet til sprængning.

En yderligere mulighed er, at et missil kan have ramt flyet. Men 280 kilometer fra den egyptiske kyst er det kun Israel, Rusland og USA, der er til stede og i stand til at skyde flyet ned, hvilket umiddelbart får teorien til at lyde søgt.

En sidste mulighed er, at der kan være tale om en selvmordspilot.

Jordskælv under flysikkerheden

Men alene det faktum, at alle de ovenstående scenarier teoretisk set er mulige, og at et af scenarierne kan være forklaringen på flystyrtet, er et jordskælv under flysikkerheden i Frankrig og resten af Europa.

Verden har været i stand til at leve med, at egyptisk luftfartssikkerhed ikke lever op til de højeste standarder. Turister kan selv vurdere, om det er for farligt at flyve på ferie i Egypten, og flyselskaber kan, som mange gjorde efter Metrojet-bombningen, simpelthen bare indstille flytrafikken til visse mål.

Men flystyrtet torsdag er en helt anden sag, hvis det viser sig, at terrorister står bag. Ikke kun fordi det vidner om, at terrororganisationer stadig er fast besluttede på at fortsætte med at ramme følsomme mål. Men også fordi det betyder, at de forholdsregler og den nytænkning, den vestlige verden så småt har vænnet sig til efter 11. september angrebene, ikke er nok.

Hvis hændelsen stemples som terror, vil næste skridt for luftfartssikkerheden i Europa være at screene alle lufthavnsmedarbejdere på et niveau, der vil grænse til det personlighedskrænkende. Ifølge informationer, Berlingske er i besiddelse af, har mindst to danske Islamisk Stat-jihadister tidligere arbejdet i Kastrup Lufthavn som kontrollører og boardingassistenter. Det samme kan meget vel være tilfældet i alle andre europæiske lufthavne. For Islamisk Stat er det i øjeblikket ikke svært at finde sympatisører i vestlige lande. Også selv om der ikke er tale om jihadister med erfaring fra krigen i Syrien, har IS ideologisk indflydelse på nok personer, der kan overtales til at gøre »en tjeneste« i en lufthavn.

Der kan også blive åbnet for langt mere dybdeborende sikkerhedstjek af passagerer og profilering af passagerer fra de europæiske sikkerhedstjenesters side. Alt sammen fordi terror stadig kan lade sig gøre 15 år efter flysikkerhedens år nul i 2001.

Så hvis Islamisk Stat står bag, opnår organisationen det, al-Qaeda har forsøgt at opnå siden 2001. At bringe to fly ned med bomber på syv måneder er et udtryk for ekspertise og vilje. Men det er også et udtryk for, at Islamisk Stat stadig er en selvsikker organisation, der i bredt omfang trækker på den sympati, organisationen har vundet fra mange muslimer i Mellemøsten og Europa.

I oktober 2015 tog Islamisk Stats Sinai-afdeling, Wilayat Sina, ansvar for at tvinge det russiske fly ned. Det gjorde organisationen få timer efter styrtet, og i en senere videooptagelse, offentliggjort fire dage efter flystyrtet, kunne Islamisk Stats Sinai-leder, Abu Osama al-Masri, høres sige: »Vi bragte flyet ned, så dø i jeres raseri.«

Abu Osama al-Masri offentliggjorde senere beviser for, at Islamisk Stat stod bag. Han viste en sodavandsdåse magen til den, der var smuglet om bord på flyet med en sprængladning. Han mindede om, at hændelsen fandt sted nøjagtig et år efter, at Sinai terrorgruppen Ansar Bet al-Maqdas svor troskab til Islamisk Stat og hermed fik lov til at operere under kalifatets vinger.

Flere terrororganisationer i Egypten

Islamisk Stat er ikke den eneste terrororganisation i Egypten. Al-Qaedas berygtede arabiske halvøs afdeling opererer både i Sinai og i Yemen lige ovre på den anden side af Det Røde Hav. Al-Qaeda på den arabiske halvø er de seneste år blevet kendt for at hverve bombeeksperter og stå bag en række mislykkede angreb mod passagerfly.

Bombeangrebet mod flyet i Sinai var en flertydig sejr for Islamisk Stat. For det første var det en IS-succes, som al-Qaeda forgæves har forsøgt at udføre i årevis. Men organisationen ramte også både Egyptens turismeindustri hårdt og gjorde alvor af sine trusler over for Rusland, der bomber Islamisk Stat i Syrien og Irak.

Hvis episoden over Middelhavet også viser sig at være et terrorangreb, er det sket i Islamisk Stats interesse. Den har nemlig både ramt EU og Egypten samtidig. Lige som IS i oktober 2015 ramte både Egypten og Rusland samtidig. Terrororganisationen kæmper dagligt mod den egyptiske hær i Sinai og er konstant på udkig efter større og mere strategiske mål.

Store dele af de næsten 500.000 lokale beduiner nærer et mangeårigt had til regeringen i Cairo på grund af manglende udvikling af Sinai. I de sydøstlige dele af Sinai har beduinstammer ernæret sig af Rødehavets turisme. I de centrale, vestlige og nordlige dele af halvøen har den mest indbringende forretning de seneste 20 år været våbensmugling på ruten mellem Sudan og Gaza, og til udbygning af de lokale militante netværk.

Strømmen af våben og de egyptiske myndigheders fravær har gjort Sinai til en af regionens mest undervurderede koncentrationer af militante grupper.