Flyselskab smider otte millioner tomme kaffekopper ud om året: Nu kan de spises i stedet

Et newzealandsk flyselskab har introduceret en ny kaffekop til passagerer på deres flyrejser. Koppen er lavet af biscottikage, smager af vanilje og kan spises.

Det skal være slut med forurenende engangskaffekopper om bord på Air New Zealands fly. Fra nu af skal de kunne spises i stedet. Fold sammen
Læs mere
Foto: BEN STANSALL

Hvad gør man med en tom kaffekop om bord på et fly?

Man spiser den. I hvert fald hvis man i disse dage befinder sig på et fly fra Air New Zealand. Her er kabinepersonalet nemlig begyndt at uddele nye, miljøvenlige og spiselige kopper ud til de kaffetørstige passagerer.

Kaffekopperne er lavet af italienske biscottikager og fungerer dermed som en slags dessert til kaffen. På den måde håber Air New Zealand at producere mindre skrald om bord på deres fly. Det skriver CNN.

Inden de spiselige kaffekopper blev introduceret på flyselskabets flyture, havde Air New Zealand allerede introduceret kopper, som var lavet af bionedbrydeligt materiale – men biscottikoppen kan vise sig at være en endnu mere bæredygtig løsning.

Ifølge Niki Chave, der er chef for flyselskabets kundeservice, serverer Air New Zealand hvert år omtrent otte millioner kopper kaffe på deres flyture. Og hvis kopperne nu kan blive spist i stedet for at blive smidt ud, producerer flyselskabet selvsagt en del mindre skrald hvert år.

Kopperne er lavet af en plantebaseret småkagedej, som smager af vanilje. Bag dem står det newzealandske selskab Twiice.

Ifølge CNN har Air New Zealand tidligere introduceret andre bæredygtige alternativer til plastic om bord på flyet. Maden serveres for eksempel også i skåle, der kan genbruges – og plastemballage undgås.

Luftfartsindustrien står i dag for mellem to og tre procent af det globale CO2-udslip, og brancheorganisationer, klimaaktivister og eksperter frygter alle, at det kan blive endnu højere i det kommende år.

Mens flyindustrien udleder omtrent 900 millioner ton CO2 om året, har en rapport fra januar i år anslået, at det tal står til at blive fordoblet og måske firedoblet til fire gigaton pr. år frem til 2050. Det har Politiken beskrevet.

Det er ikke, fordi flybranchen intet gør for bekæmpe CO2-udslippene. Mange flyselskaber tilbyder kunder, at de kan købe såkaldte »klimakvoter« – en slags investeringer i klimaprojekter, som kan kompensere for CO2-udslippet for flyturen. Fra 2021 kan flyselskaber også investere i klimaprojekter gennem programmet Corsia. Og flyselskaber som Air New Zealand prøver at eliminere plast ombord på flyet.

Men flyindustriens bidrag til den globale CO2-udledning vokser alligevel. Og det er, fordi der er flere og flere mennesker i verden, som får mulighed for at tage på flyrejser.

I 2017 fløj verdens luftfartsselskaber med 4,1 milliarder passagerer. 20 år senere – i 2037 – forventes antallet af globale passagerer at nå 8,2 milliarder.