Flyselskab erkender nederlag: Giver udsmidte passagerer kæmpe kompensation

United Airlines ændrer på reglerne for overfyldte fly efter kritik oven på voldelig episode med passager.

Foto: JOSHUA LOTT. United Airlines blev kritiseret massivt, efter en video, der viser en håndfast udsmidelse af passageren David Dao, blev delt omfatttende på sociale medier. Nu vil de give omfattende kompensation til passagerer i lignende situationer.
Læs mere
Fold sammen

Det gik hele verden rundt, da passageren David Dao med vold og magt blev ført af et overbooket United Airlines fly i Chicago tidligere på måneden.

Flyselskabet endte i en veritabel shitstorm, og det forsøger United Airlines torsdag at rette op på med nye retningslinjer for overfyldte fly.

Fra fredag bliver passagerer, som ikke får lov at flyve med alligevel, tilbudt 10.000 dollar - eller hvad der svarer til 68.000 kroner - i kompensation.

De i alt ti ændringer i retningslinjerne er et resultat af en intern undersøgelse oven på den dramatiske hændelse 9. april.

David Dao, der nægtede at forlade flyet, blev efter episoden indlagt på hospitalet.

Ud over en hjernerystelse og en brækket næse havde lægen slået to fortænder ud, da flere vagter var særdeles voldsomme over for ham.

I alt fire passagerer blev bedt om at forlade flyet fra Chicago til Louisville.

Optrinet blev fanget på video, som siden var at finde over alt på sociale medier.

Der kan man se, hvordan David Dao bløder fra ansigtet, da han bliver slæbt ud af flyet.

I tiden efter lød det først fra United Airlines, at Dao også havde en del af skylden. Men siden har flyselskabet ændret holdning og gentagne gange undskyldt episoden.

Ud over at tilbyde en stor sum penge til passagerer på overbookede fly, vil United Airlines også skrue ned for praksis med at sælge billetter til flere passagerer, end der er sæder til i flyene.

Samtidig sammensætter selskabet et nyt kunderserviceteam, som er specialister i "at finde kreative løsninger" for passagerer, hvis fly er overfyldte.

/ritzau/AFP